Forum Forum Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w Kozach  Strona G³ówna Forum Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w Kozach
Forum dla wszyskich obecnych i by³ych cz³onków oraz sympatyków Oazy w Kozach
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Unia Kap³anów Chrystusa S³ugi

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w Kozach Strona G³ówna -> Historia Ruchu ¦wia³o-¯ycie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Mleko
Administrator
Administrator



Do³±czy³: 31 Pa¼ 2007
Posty: 830
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 15 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: z Chabrowej :P
P³eæ: Mê¿czyzna

PostWys³any: Sob 10:41, 29 Mar 2008    Temat postu: Unia Kap³anów Chrystusa S³ugi

Unia Kap³anów Chrystusa S³ugi


Unia Kap³anów Chrystusa S³ugi to kleryckie publiczne stowarzyszenie wiernych, zrzeszaj±ce kap³anów moderatorów Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w celu lepszego wyra¿enia i realizowania ich pos³ugi na rzecz odnowy Ko¶cio³a. Unia w obecnym kszta³cie zosta³a powo³ana przez biskupa tarnowskiego Wiktora Skworca w 2000 r. i zast±pi³a wcze¶niej istniej±c± nieformaln± wspólnotê kap³anów powsta³± z inicjatywy ks. Franciszka Blachnickiego. Dotychczasowymi moderatorami Unii byli ks. Roman Litwiñczuk (2000-2003), ks. Marek Sêdek (2003-2006), ks. Jan Mikulski (2006-obecnie).


Wspólnota Kap³anów Chrystusa S³ugi jednoczy kap³anów ¿yj±cych duchowo¶ci± Ruchu ¦wiat³o-¯ycie. Jedno¶æ ta zrodzi³a siê najpierw ze wspólnego do¶wiadczenia wiary, jakim jest prze¿ywanie rekolekcji wakacyjnych i praca z grupami formacyjnymi w ci±gu roku. Pog³êbia siê ona przez szczególne do¶wiadczenia dotycz±ce samych kap³anów.
WKCHS, Projekt statutu, 1990


Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Mleko
Administrator
Administrator



Do³±czy³: 31 Pa¼ 2007
Posty: 830
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 15 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: z Chabrowej :P
P³eæ: Mê¿czyzna

PostWys³any: Sob 20:38, 13 Gru 2008    Temat postu:

Statut Stowarzyszenia
"Unia Kap³anów Chrystusa S³ugi"


DEKRET EREKCYJNY
BISKUP TARNOWSKI

Tarnów,15 sierpnia 2000 r.
L. dz.: OG-11/14/2000



Niniejszym - zgodnie z kan. 313 3 1 nr 3 KPK - maj±c na uwadze naukê Soboru Watykañskiego II oraz wskazania adhortacji apostolskiej Postores dabo vobis, ukazuj±ce wielk± rolê kap³anów w podjêciu nowej ewangelizacji, e r y g u j ê Stowarzyszenie "Unia Kap³anów Chrystusa S³ugi" z siedzib± w Kro¶cienku n. Dunajcem przy ul. Ks. F. Blachnickiego 2, jako publiczn± osobê prawn±. Jednocze¶nie zatwierdzam Statut. wed³ug którego nale¿y zarz±dzaæ i kierowaæ nowo erygowanym Stowarzyszeniem.
Wszelkie zmiany w Statucie, zgodnie z kan. 314 KPK, wymagaj± zatwierdzenia ze strony w³adzy ko¶cielnej, która erygowa³a Stowarzyszenie.
Do czasu pierwszego Zgromadzenia Generalnego wszystkie czynno¶ci statutowe Moderatora i Zarz±du Stowarzyszenia zlecam Moderatorowi Generalnemu Ruchu ¦wiat³o-¯ycie i wyznaczonym przez niego osobom.
Pierwszymi cz³onkami Stowarzyszenia, zgodnie z art. 62 Statutu, mog± zostaæ dotychczasowi cz³onkowie nieformalnej "Unii Kap³anów Chrystusa S³ugi", po przedstawieniu pisemnej woli kontynuowania cz³onkostwa w nowo erygowanym Stowarzyszeniu. z³o¿onym na rêce pe³ni±cego obowi±zki Moderatora Stowarzyszenia, w ci±gu dwóch miesiêcy od daty erekcji.
Do koñca Roku Wielkiego Jubileuszu Chrze¶cijañstwa, tj. do 6 stycznia 2001 r, pe³ni±cy obowi±zki Moderatora Stowarzyszenia jest zobowi±zany zwo³aæ Zgromadzenie Generalne, na które nale¿y zawezwaæ wszystkich zweryfikowanych w powy¿szym trybie cz³onków Stowarzyszenia, celem dokonania wyboru Moderatora i Zarz±du Stowarzyszenia.
(-)KANCLERZ ....................................... (-)Wiktor Skworc BISKUP TARNOWSKI


STOWARZYSZENIE "UNIA KAP£ANÓW CHRYSTUSA S£UGI"
STATUT

WSTÊP
"Realizacja naczelnego zadania duszpasterskiego, jakim jest nowa ewangelizacja, obejmuj±ca ca³y lud Bo¿y i domagaj±ca siê nowej gorliwo¶ci, nowych metod i nowego sposobu g³oszenia i dawania ¶wiadectwa Ewangelii, dzi¶ zw³aszcza potrzebuje kap³anów, którzy bezwzglêdnie i w pe³ni prze¿ywaj± tajemnicê Chrystusa i potrafi± wypracowaæ nowy styl ¿ycia duszpasterskiego; w g³êbokiej jedno¶ci z papie¿em, biskupami i z innymi kap³anami oraz w owocnej wspó³pracy z wiernymi ¶wieckimi, szanuj±c i rozwijaj±c ró¿ne role, charyzmaty i pos³ugi we wspólnocie Ko¶cio³a." (PDV 18)

"Nowa ewangelizacja potrzebuje nowych g³osicieli Ewangelii, to znaczy kap³anów, którzy staraj± siê prze¿ywaæ swoje kap³añstwo jako szczególn± drogê do ¶wiêto¶ci." (PDV 82)


Rozdzia³ 1
Natura i cel Stowarzyszenia

Stowarzyszenie "Unia Kap³anów Chrystusa S³ugi" zwane dalej Stowarzyszeniem jest publicznym, kleryckim stowarzyszeniem wiernych erygowanym przez Biskupa tarnowskiego zrzeszaj±cym kap³anów moderatorów Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w celu lepszego wyra¿enia i realizowania ich pos³ugi na rzecz odnowy Ko¶cio³a (por. kan. 302; kan. 312 - 320, szczeg. kan. 312 § 1 p. 3).
Stowarzyszenie uznaje za swego za³o¿yciela S³ugê Bo¿ego ks. Franciszka Blachnickiego, którego projekt Statutu Unii Kap³anów Chrystusa S³ugi z roku 1980 stanowi zasadniczo podstawê niniejszego statutu. Siedzib± Stowarzyszenia jest Kro¶cienko n. Dunajcem. O¶rodkiem macierzystym i zewnêtrznym symbolem jedno¶ci Stowarzyszenia jest kaplica Chrystusa S³ugi w Centrali Ruchu ¦wiat³o-¯ycie na Kopiej Górce w Kro¶cienku.
Stowarzyszenie chce stanowiæ odpowied¼ na wezwanie zawarte w art. 8 soborowego Dekretu o pos³udze i ¿yciu kap³anów: "Nale¿y tak¿e wysoko ceniæ i pilnie zalecaæ stowarzyszenia, które w oparciu o statuty uznane przez kompetentn± w³adzê ko¶cieln±, dziêki zatwierdzonemu lepszemu i stosowniejszemu porz±dkowi ¿ycia i pomocy braterskiej pielêgnuj± ¶wiêto¶æ kap³anów w wykonywaniu pos³ugi i w ten sposób zamierzaj± s³u¿yæ ca³emu stanowi kap³añskiemu" (por. kan. 278 § 2).
Zadaniem szczególnym Stowarzyszenia jest pos³uga na rzecz duchowieñstwa diecezjalnego i zakonnego oraz wspólnot Ko¶cio³a lokalnego, a w szczególno¶ci parafii. W przekonaniu. ¿e Ko¶ció³ urzeczywistnia siê przede wszystkim we wspólnocie lokalnej, Stowarzyszenie nie chce kap³anów w niczym wy³±czaæ z ¿ycia tych wspólnot, ale chce ich inspirowaæ i wspomagaæ we wszystkim, co mog± zrobiæ dla ich dobra i wzrostu (por. PDV 3 I - 32).
W szczególno¶ci celem Stowarzyszenia jest:

Wzajemna pomoc cz³onków w d±¿eniu do ¶wiêto¶ci ewangelicznej w³a¶ciwej stanowi kap³añskiemu w my¶l soborowej Konstytucji o Ko¶ciele (KK 41) oraz Dekretu o pos³udze i ¿yciu kap³añskim i innych wydanych na tej podstawie dokumentów Stolicy Apostolskiej, w szczególno¶ci adhortacji Pastores dabo vobis (por. PDV 19 - 30).
Budowanie jedno¶ci miêdzy urzêdem a charyzmatem, przez kierowanie inicjatyw o charakterze charyzmatycznym i spontanicznym ku jedno¶ci Ko¶cio³a lokalnego (diecezji i parafii) staj±c w ten sposób w s³u¿bie nowej ewangelizacji i biskupa (por. PDV 18).
Pomaganie wszystkim braciom - kap³anom w trudno¶ciach i problemach pos³ugi i ¿ycia kap³añskiego z pozycji braterstwa sakra-mentalnego (por. KK 28; DK 8; PDV 11 - 18).
Pomaganie Ruchowi ¦wiat³o-¯ycie przez formacjê moderatorów do wykonywania ich zadañ w Ruchu (por. P'DV 68; 73 - 77; 80 - 81).
Pomaganie wspólnotom lokalnym (parafiom) w urzeczywistnianiu w nich soborowej wizji Ko¶cio³a (por. PDV I6).

Rozdzia³ 2
Duchowo¶æ

Przez duchowo¶æ nale¿y rozumieæ tutaj zasady natury teologicznej, o ile przenikaj± i kszta³tuj± one ¶wiadomo¶æ oraz postawy i relacje miêdzyosobowe.
Duchowo¶æ Stowarzyszenia w powy¿szym rozumieniu cechuje przede wszystkim chrystocentryzm dialogiczny, polegaj±cy na prze¿ywaniu swego ¿ycia chrze¶cijañskiego i powo³ania kap³añskiego jako bezpo¶redniej relacji ja - Ty do Osoby Jezusa Chrystusa, Boskiego Oblubieñca, przychodz±cego, aby daæ Siebie i wezwaæ do spotkania i communio we wzajemnym dawaniu siebie. W centrum ¿ycia wewnêtrznego kap³ana Stowarzyszenia musi wiêc znajdowaæ siê wiara polegaj±ca na przyjmowaniu Jezusa daj±cego Siebie przez S³owo i Sakrament, przyjmowane ostatecznie przez mi³o¶æ polegaj±c± na posiadaniu siebie w bezinteresownym dawaniu siebie. Taka postawa jest równoznaczna z jednoczeniem siê r Jezusem Chrystusem w Duchu ¶wiêtym.
O ile powy¿sza postawa jest odwzorowaniem postawy Niepokalanej wobec Chrystusa, to wyra¿a siê w niej rys maryjny duchowo¶ci kap³anów Stowarzyszenia. Kap³an jest nie tylko "alter Christus" reprezentuj±cy Go wobec Ko¶cio³a, ale tak¿e "altera Maria" w swoim odniesieniu do Chrystusa. D±¿enie do zachowania równowagi pomiêdzy tymi dwoma aspektami egzystencji kap³añskiej jest szczególnym rysem duchowo¶ci Stowarzyszenia.
Zjednoczenie z Jezusem Oblubieñcem bêd±ce wynikiem ukazanej powy¿ej postawy, musi byæ w tym ¿yciu prze¿ywane jako zjednoczenie z Jezusem, który jest Chrystusem Mesjaszem, czyli tym, który przyszed³, aby s³u¿yæ i ¿ycie oddaæ dla wype³nienia planu i woli Ojca. D±¿enie do zjednoczenia z Chrystusem S³ug± w Jego proegzystencji czyli ¿yciu dla Ojca i zbawienia ludzi, w pos³uszeñstwie a¿ do oddania tego ¿ycia na Krzy¿u - znajduje siê w samym sercu idea³u formacyjnego Stowarzyszenia, w my¶l s³ów Pana: "Gdzie Ja jestem, tam bêdzie i Mój s³uga"(J 12, 26).
Z tym siê ³±czy prze¿ywanie swojego powo³ania kap³añskiego .jako uczestnictwa w namaszczeniu Chrystusa Duchem ¶wiêtym dla dzie³a ewangelizacji i wyzwolenia w my¶l s³ów "Duch Pañski spoczywa na Mnie, poniewa¿ Mnie nama¶ci³ i pos³a³ Mnie, abym ubogim niós³ dobr± nowinê, wiê¼niom g³osi³ wolno¶æ" (£k 4, 18). W tym wyra¿a siê pneumatocentryzm duchowo¶ci Stowarzyszenia pojêty jako dynamiczne skierowanie ku wszelkim dzie³om wyzwalaj±cej ewangelizacji w ¶wiecie wspó³czesnym.
W przekonaniu, ¿e misja Chrystusa S³ugi znalaz³a swój moment szczytowy w Tajemnicy Paschalnej Mêki, ¶mierci i Zmartwychwstania, kap³ani Stowarzyszenia staraj± siê równie¿ Tajemnicê Paschaln± umie¶ciæ w centrum swego ¿ycia i pos³ugi, wyrazem czego bêdzie umi³owanie liturgii, zw³aszcza eucharystycznej i nale¿yte jej warto¶ciowanie jako szczytu, "do którego zmierza dzia³alno¶æ Ko¶cio³a" i ¼ród³a "z którego wyp³ywa ca³a jego moc" (KL 10).
Chrystocentryzm duchowo¶ci Stowarzyszenia ³±czy siê z teocentry-zmem, wyra¿aj±cym siê w skierowaniu ca³ego ¿ycia i pos³ugi ku Ojcu przez Syna w Duchu ¶wiêtym, w realizacji Jego wielkiego i wszystko obejmuj±cego planu zbawienia. Prze¿ywanie siebie w ramach tej wspania³ej wizji powinno dla kap³anów Stowarzyszenia byæ sta³ym ¼ród³em rado¶ci, wewnêtrznego pokoju i nies³abn±cej gorliwo¶ci apostolskiej.
Trynitarna wizja pos³ugi i ¿ycia kap³añskiego prowadzi dalej do eklezjocentryzmu. Ko¶ció³ widziany w duchu Vaticanum II na tle ca³ej ekonomii zbawczej jako jej wype³nienie, polegaj±ce na zrealizowaniu communio - koinonii miêdzyludzkiej bêd±cej nastêpstwem koinonii z Ojcem przez Syna w Duchu ¶wiêtym - jest umi³owaniem ca³e³go ¿y-cia kap³añskiego. Wynikiem tego jest potrójna pos³uga, wyra¿aj±ca siê w pojêciach: martyria, leiturgia; diakonia, której wynikiem jest wzrastanie koinonii w konkretnej wspólnocie lokalnej.
Swoj± najg³êbsz± identyfikacjê z tajemnic± Ko¶cio³a znajduj± kap³ani Stowarzyszenia w tarochrze¶cijañskiej idei Ecclesia Mater w jej powi±zaniu z maryjn± ide± Mater Ecclesiae. Pierwsza ujmuje i wyra¿a tajemnicê Ko¶cio³a w obrazie Niewiasty, która jest zarazem Oblubienic± i Matk±. Tak w³a¶nie Ko¶ció³ - bêd±c Oblubienic± Chrystusa przez to, ¿e w poszczególnych swoich cz³onkach jest oddany Chrystusowi w Du-chu ¶wiêtym przez wiarê i mi³o¶æ - staje, siê tym samym ¿yciodajny, macierzyñski i p³odny - Ecclesia Mater. ¼ród³em jego macierzyñskiej p³odno¶ci jest jego zjednoczenie z Chrystusem. Takie jest bowiem prawo mi³o¶ci oblubieñczej: o ile ³±czy ona osoby we wzajemnym, bezinteresownym oddaniu siê - musi ona byæ ¿yciodajna i p³odna. Maryja - Dziewica i Matka - ukazuje siê tutaj jako typ Ko¶cio³a - Matki. Przez Swoje oddanie siê Chrystusowi zw³aszcza pod Krzy¿em - sta³a siê Ona macierzyñskim principium Ko¶cio³a i zarazem jego ty-pem! Podobnie kap³an w swoim oddaniu siê Chrystusowi na wzór Maryi widzi najg³êbsze ¼ród³o owocno¶ci swojej pos³ugi kap³añskiej. Tutaj tak¿e znajduje on najg³êbsz± motywacjê i ukochanie swojego celibatu kap³añskiego.
Duchowo¶æ Stowarzyszenia wyznacza tak¿e my¶l wyra¿ona w znaku -symbolu FOS-ZOE (¦wiat³o-¯ycie). Sp³ycenie tych dwóch pojêæ grecko-biblijnych w znaku krzy¿a wskazuje na swoist± biblijn± teoriê poznania, która cechuje biblijnego nowego cz³owieka. Mówi ona, ¿e poznanie rzeczywisto¶ci Bo¿ej, symbolizowanej przez ¶wiat³o, mo¿e siê dokonaæ tylko przez odruch poddawania wymaganiom ¶wiat³a swojego ¿ycia, w my¶l s³ów Pana "Kto idzie za Mn±, nie bêdzie chodzi³ w ciemno¶ciach, lecz bêdzie mia³ ¶wiat³o ¿ycia" (J 8, 12). Konsekwentne trzymanie siê tej zasady jedno¶ci ¶wiat³a i ¿ycia wyzwala od pragmatyzmu w sposobie my¶lenia i dzia³ania, prowadzi do czynienia s³owa Bo¿ego s³owem ¿ycia i jest wprost zasad± wzrostu nowego cz³owieka w nas. Prowadzi do zachowania w ¿yciu ewangelicznej hierarchii warto¶ci, co stanowi istotê ewangelicznego ubóstwa.
Wreszcie duchowo¶æ Stowarzyszenia cechuje umi³owanie tej jedno¶ci, o któr± modli³ siê Chrystus w Swojej modlitwie arcykap³añskiej (J 17, 20-26). D±¿±c do tej jedno¶ci w wymiarze ogólnoludzkim przez ewangelizacjê, w wymiarze ogólnochrze¶cijañskim przez uczestnictwo w poczynaniach ekumenicznych, w wymiarze ogólnoko¶cielnym przez skupienie wszystkich i wszystkiego wokó³ widzialnego znaku jedno¶ci, jakim s± Papie¿ i Biskupi, wreszcie w wymiarze charyzma-tycznym pomiêdzy ruchami odnowy i w samym Ruchu ¦wiat³o-¯ycie, przez odkrywanie w ró¿norodno¶ci darów tego samego Ducha (por. 1 Kor 12, 4) - kap³ani Stowarzyszenia pielêgnuj±, jako drogê prowadz±c± do tej jedno¶ci, ducha ewangelicznego pos³uszeñstwa, rezygnuj±c z w³asnych planów i ambicji na rzecz, jednego planu i jednej woli Ojca oraz ducha bezinteresownej mi³o¶ci, agape, która "nie szuka swego" i "wszystko znosi" w gotowo¶ci przebaczania (por. 1 Kor 13).

Rozdzia³ 3
Wymagania osobistego ¿ycia wewnêtrznego

Cz³onkowie Stowarzyszenia praktykuj± codzienne "oddanie siê Chrystusowi S³udze" w zjednoczeniu z Niepokalan±, S³u¿ebnic± Pañsk±, o ile mo¿no¶ci na pocz±tku dnia. Praktyka ta polega na chwili osobistej modlitwy, w której wyra¿a siê gotowo¶æ zjednoczenia z Chrystusem S³ug± w zadaniach danego dnia i pro¶ba o namaszczenie Duchem ¶wiêtym dla nale¿ytego ich wykonania.
Jako wyraz swojego oddania siê Chrystusowi Oblubieñcowi a przez Niego Ojcu, w jedno¶ci Ducha ¶wiêtego czyli w Ko¶ciele, sprawuj± cz³onkowie Stowarzyszenia wiernie liturgiczn± Modlitwê Godzin, staraj±c siê o przestrzeganie "veritas horarum" oraz o odmawianie, o ile tylko jest to mo¿liwe, we wspólnocie z innymi, kap³anami i ¶wieckimi.
Codzienn± Eucharystiê, jako centrum swojego ¿ycia i pos³ugi, staraj± siê cz³onkowie Stowarzyszenia sprawowaæ zgodnie ze wszystkimi zasadami odnowy soborowej, prze¿ywaj±c w niej szczególnie swoj± communio z Chrystusem S³ug±.
W¶ród licznych zajêæ i obowi±zków kap³ani Stowarzyszenia staraj± siê codziennie zapewniæ sobie czas i miejsce na odbycie "Namiotu Spotkania" (por. Wj 33, 7-11), o ile mo¿no¶ci przed tabernakulum, aby o wszystkich sprawach i problemach swojego ¿ycia i pos³ugi rozma-wiaæ z Chrystusem Oblubieñcem "twarz± w twarz, jak siê rozmawia z przyjacielem" (Wj 33, 11). Kap³ani Stowarzyszenia usi³uj± tak¿e podejmowaæ tzw. "dni pustyni".
Cz³onkowie Stowarzyszenia pielêgnuj± codzienny kontakt ze S³owem Bo¿ym, jako "s³owem ¿ycia" inspiruj±cym ich modlitwê i pos³ugê; i to, o ile mo¿no¶ci w modlitewnym rozwa¿aniu we wspólnocie i w akcie "³amania siê" s³owem r innymi (homilia, ró¿aniec, dzielenie siê Ewangeli±, ewangeliczna rewizja ¿ycia itp.).
Do sakramentu pojednania, o ile mo¿no¶ci w po³±czeniu z kierownictwem duchowym, staraj± siê kap³ani Stowarzyszenia przystêpowaæ czêsto i systematycznie.
Dla pog³êbienia swego ¿ycia wewnêtrznego i swej pos³ugi cz³onkowie Stowarzyszenia nie zaniedbuj± osobistego studium, zw³aszcza Biblii, dokumentów Magisterium Ko¶cio³a i materia³ów formacyjnych samego Stowarzyszenia i Ruchu ¦wiat³o-¯ycie.
Zachowanie ca³kowitej abstynencji od alkoholu i tytoniu obowi±zuje cz³onków Stowarzyszenia nie tyle jako wymaganie ascezy, ile jako wyraz Nowej Kultury i nowego stylu ¿ycia proponowanego przez ca³y Ruch ¦wiat³o-¯ycie szczególnie wobec m³odzie¿y, która w tym wzglêdzie szuka wzoru u swoich wychowawców.
Cz³onkowie Stowarzyszenia tak¿e ucz± siê takiej dyscypliny w sposobie korzystania z osi±gniêæ wspó³czesnej cywilizacji (TV, internet, itp.), aby stawa³y siê pomoc± w ewangelizacji, a nie przeszkod±.
Dysponuj±c dobrami materialnymi w duchu ewangelicznego ubóstwa i troszcz±c siê o skromny i prosty styl ¿ycia, cz³onkowie Stowarzyszenia chêtnie dziel± siê tym co posiadaj± z potrzebuj±cymi i pos³uguj± siê tym dla celów apostolskich. Partycypuj± tak¿e w potrzebach materialnych ca³ego Stowarzyszenia zgodnie z aktualnymi ustaleniami.

Rozdzia³ 4
Pielêgnowanie daru ¿ycia wspólnego

Przyjmuj±c z wdziêczno¶ci± wraz z ca³ym Ruchem ¦wiat³o-¯ycie tzw. oazê rekolekcyjn± jako specyficzny "charyzmat spotkania", Stowarzyszenie widzi w pielêgnowaniu tego daru szczególn± metodê i drogê do pog³êbiania ¿ycia wspólnego, jako nieod³±cznego elementu swojego powo³ania i swej pos³ugi. Dlatego cz³onkowie Stowarzyszenia z chêci± uczestnicz± w niej co roku.
Kap³ani Stowarzyszenia, czy z pozycji uczestnictwa czy jako moderatorzy, staraj± siê braæ udzia³ w oazach intensywnych, kilkudniowych, o programie specjalistycznym.
Cz³onkowie Stowarzyszenia staraj± siê uczestniczyæ w dorocznych trzydniowych rekolekcjach dla Stowarzyszenia "Unia Kap³anów Chrystusa S³ugi".
Cz³onkowie Stowarzyszenia dla odnowy swego ¿ycia modlitwy staraj± siê uczestniczyæ i pos³ugiwaæ w oazach modlitwy. W miarê mo¿no¶ci organizowane s± specjalne oazy modlitwy dla kap³anów.
Dni Wspólnoty Kap³anów Moderatorów Ruchu ¦wiat³o-¯ycie, maj± charakter jednodniowej oazy, staraj±c siê jakby odtworzyæ jeden dzieñ ¿ycia w oazie rekolekcyjnej. Te dni wspólnoty s± zarazem jednym z istotnych form odbywania regularnych zgromadzeñ cz³onków Stowarzyszenia i ¶rodkiem pielêgnowania w nim ducha wspólnoty. Umo¿liwiaj± one tak¿e animowanie szerszego ¶rodowiska kap³anów pragn±cych czerpaæ z duchowo¶ci Ruchu ¦wiat³o-¯ycie.
Poniewa¿ istotnym elementem charyzmatu Ruchu ¦wiat³o-¯ycie jest pielêgnowanie daru ma³ej grupy, dlatego gdy przynajmniej dwóch lub trzech (por. Mt l8, 20) cz³onków Stowarzyszenia mieszka razem lub w pobli¿u siebie, powinni odbywaæ w rytmie cotygodniowym, krótkie (1-2 godz.) spotkania modlitewne, po³±czone z dzieleniem siê Ewangeli± oraz ¿yciem (troski i rado¶ci). Je¿eli kap³ani (co powinno byæ regu³±) odbywaj± regularne, cotygodniowe spotkania modlitewne czy formacyjne z jak±¶ grup± w ramach Ruchu ¦wiat³o-¯ycie, spotkania modlitewne w gronie kap³anów mog± odbywaæ siê rzadziej, np. co dwa tygodnie.
W celu pielêgnowania ¿ycia wspólnego i wzajemnej, braterskiej po-mocy kap³anów, zarówno nale¿±cych do Stowarzyszenia jak i innych, zaleca siê realizacjê idei "ma³ych oaz kap³añskich", które by³yby miejscami pielêgnowania duchowo¶ci kap³añskiej w duchu Nowej Kultury i pomoc± w formacji apostolskiej.
Tak kszta³towany styl ¿ycia kap³añskiego niech staje siê zachêt± i pomoc± na drodze formacji kandydatów do kap³añstwa, szczególnie partycypuj±cych ju¿ w charyzmacie Ruchu ¦wiat³o-¯ycie (por. PDV 68).
Gdzie s± odpowiednie warunki, zaleca siê usilnie kap³anom Stowarzyszenia podejmowanie pewnych form ¿ycia wspólnego w my¶l art. 30 Dekretu o pasterskich zadaniach biskupów w Ko¶ciele.
Formacji permanentnej s³u¿y wewnêtrzne pismo Stowarzyszenia "Christos Diakonos", przesy³ane wszystkim cz³onkom.

Rozdzia³ 5
Wymagania pos³ugi kap³añskiej

Program apostolskiej pos³ugi czyli diakonii Stowarzyszenia powinno wyznaczaæ w ka¿dym czasie o¿ywcze tchnienie Ducha ¶wiêtego od-nawiaj±ce Ko¶ció³ i w tym sensie cz³onkowie Stowarzyszenia pragn± zawsze s³u¿yæ budowaniu ¿ywego Ko¶cio³a. Wystrzegaj±c siê pokusy skostnienia i rutyny, nierozumnego konserwatyzmu oraz duchowej bierno¶ci, chc± zawsze poddawaæ siê temu tchnieniu Ducha ¶wiêtego na wzór Chrystusa - S³ugi i Niepokalanej - S³u¿ebnicy, otwieraj±c siê na wszystko, co prawdziwe i dobre, rozró¿niaj±c duchy oraz umiejêtnie wydobywaj±c ze skarbca Ko¶cio³a "stare i nowe" pod kierownictwem tych, których Duch ¶wiêty ustanowi³ w Ko¶ciele nieomylnymi stró¿ami depozytu wiary.
W przekonaniu, ¿e tchnienie Ducha ¶wiêtego objawi³o siê w naszych czasach szczególnie w wielkim dziele II Soboru Watykañskiego, Stowarzyszenie widzi w realizacji soborowej odnowy swoje szczególne zadanie i pragnie oddaæ siê na s³u¿bê tej sprawy. Dlatego pragnie ono zwracaæ zainteresowanie swoich cz³onków ku wszystkim dokumen-tom i dyrektywom wydanym i wydawanym przez Papie¿y, Stolicê Apostolsk±, Episkopat Polski i poszczególnych Biskupów w ramach realizacji soborowej wizji Ko¶cio³a i jego odnowy.
Stowarzyszenie bazuje równie¿ na przekonaniu, ¿e realizacja soborowej odnowy domaga siê tworzenia specjalnych dzie³ temu ca³kowicie po¶wiêconych, bo inaczej grozi pozostanie tylko na powierzchni teoretycznych programów zaczerpniêtych ze sformu³owañ dokumentów soborowych. Widz±c w Ruchu ¦wiat³o-¯ycie szczególne dzie³o powsta³e w Polsce dla realizacji soborowej odnowy, Stowarzyszenie czuje siê z nim szczególnie zwi±zane, akceptuj±c jego program i metody i w³±cza siê do niego swoj± pos³ug±.
Stowarzyszenie inspiruje i przygotowuje swoich cz³onków szczególnie do dzia³alno¶ci ewangelizacyjnej wed³ug wskazañ adhortacji Paw³a VI Evangelii nuntiandi, a zw³aszcza do ewangelizacji w zna-czeniu pierwszej ewangelizacji skierowanej do tych, którzy jeszcze nie uwierzyli w Chrystusa, albo których wiara zanik³a (ochrzczeni niewierz±cy, niepraktykuj±cy) lub pozosta³a nierozwiniêta (por. FN 52). We w³a¶ciwie pojêtej ewangelizacji, prowadz±cej do osobistego uwierzenia w Chrystusa, jedynego Pana i Zbawiciela, widzi Stowarzyszenie drogê do powstrzymania procesów laicyzacji i dechrystianizacji oraz do zaszczepienia parafiom dynamiki misyjnej, bez której nie mo¿na liczyæ na trwanie i rozwój Ko¶cio³a. Dlatego te¿ wezwanie Jana Paw³a do "nowej ewangelizacji" Stowarzyszenie traktuje priorytetowo.
Obok diakonii na rzecz ewangelizacji Stowarzyszenie uwra¿liwia swoich cz³onków na wszelkie inicjatywy i dzie³a zwi±zane z diakoni± wyzwolenia cz³owieka moc± Ewangelii .Chrystusa od grzechu, zw³asz-cza przybieraj±cego rozmiary na³ogów spo³ecznych (alkoholizm, narkomania) oraz od wszelkiego rodzaju uzale¿nieñ i niewoli poni¿aj±cych godno¶æ cz³owieka, dziecka Bo¿ego. Dlatego cz³onkowie Stowa-rzyszenia s± cz³onkami Krucjaty Wyzwolenia Cz³owieka i chêtnie animuj± jej pos³ugê.
Swoje szczególne powo³anie i zadanie widz± kap³ani Stowarzyszenia równie¿ w prowadzeniu w ramach wspólnot lokalnych ró¿nego rodzaju ma³ych grup i wspólnot o charakterze katechumenalnym (deuterokatechumenalnym), wywodz±cych siê z akcji ewangelizacyjnych i oaz rekolekcyjnych, szczególnie wspólnot s³u¿by liturgicznej. W pracy tej widz± oni najlepsz± drogê do formowania uczniów Pana i dojrza³ych chrze¶cijan oraz przysz³ych aposto³ów ¶wieckich, którzy przejm± ró¿nego rodzaju diakoniê we wspólnotach lokalnych, w my¶l postulatów wysuwanych przez dokumenty II Soboru Watykañskiego.
W zrozumieniu roli rodziny chrze¶cijañskiej w odnowie Ko¶cio³a i niezast±pionej roli rodzinnego katechumenatu dla. jego wzrostu, kap³ani Stowarzyszenia chêtnie podejmuj± siê roli moderatorów krêgów rodzinnych "Domowego Ko¶cio³a" oraz wspieraj± inne inicjatywy na rzecz odrodzenia rodziny.
W swojej pos³udze we wspólnotach lokalnych kap³ani Stowarzyszenia staraj± siê nigdy nie zapominaæ, ¿e istot± ich pos³ugi jest przez pos³ugê s³owa i sakramentu (por. DK 4, 5) gromadziæ w imieniu biskupa rodzinê Bo¿±, o¿ywion± bratersk± jedno¶ci± i doprowadzaæ do Boga Ojca przez Chrystusa w Duchu ¶wiêtym, buduj±c w ten sposób Ko-¶ció³ Bo¿y w znaku Ko¶cio³a lokalnego (por. DK 6). Poniewa¿ za¶ "¿adna [...] spo³eczno¶æ chrze¶cijañska nie da siê wytworzyæ, je¿eli nie ma korzenia i podstawy w sprawowaniu Naj¶wiêtszej Eucharystii" od niej zaczyna siê wszelkie wychowanie do ducha wspólnoty (DK 6) doprowadzaj±c go stopniowo do rozkwitu (KL 42) przez takie umi³owanie i sprawowanie liturgii w duchu odnowy, aby ona faktycznie stawa³a siê szczytem i ¼ród³em ¿ycia Ko¶cio³a (KL 10) oraz o¶rodkiem ¿ycia ca³ej wspólnoty lokalnej.
W ca³o¶ci pos³uga apostolska kap³anów Stowarzyszenia, zw³aszcza tych, którzy s± proboszczami, zmierza do budowania ¿ywych wspólnot lokalnych - parafii, w których urzeczywistnia³aby siê soborowa wizja Ko¶cio³a - wspólnoty w znaku Ko¶cio³a lokalnego. U podstaw wszelkich podejmowanych przez nich dzia³añ znajduje siê integralna i organiczna wizja wspólnoty lokalnej Ko¶cio³a, bêd±cej wspólnot± s³u¿b i charyzmatów, wspólnot± wspólnot i obejmuj±c± w swojej dynamice ewangelizacyjnej ka¿dego bez wyj±tku cz³owieka. Formacja zarówno kap³anów jak i ¶wieckich do realizacji tej wizji jest szczególn± trosk± Stowarzyszenia.
Id±c za zachêt± Aposto³a: "W koñcu, bracia, wszystko, co jest prawdziwe, co godne, co sprawiedliwe, co czyste, co mi³e, co zas³uguje na uznanie: je¶li jest jak±¶ cnot± i czynem chwalebnym - to miejcie na my¶li" (Flp 4, 8), Stowarzyszenie stara siê byæ otwarte w swoich cz³onkach na wszelkie aspekty i mo¿liwo¶ci ewangelizacji pojêtej szeroko jako zanoszenie "Dobrej Nowiny do wszystkich krêgów rodzaju ludzkiego, aby przenikaj±c je sw± moc± od wewn±trz, stworzy³a z nich now± ludzko¶æ" (Evangelii nuntiandi, nr 18). W tym sensie Stowarzyszenie reprezentuje szeroko pojêty program szerzenia Nowej Kultury, bêd±cej promieniowaniem Nowego Cz³owieka i Nowej Wspólnoty we wszystkich przejawach ¿ycia ludzkiego, przy pomocy wszystkich dostêpnych godziwych ¶rodków, ze szczególnym uwzglêdnieniem wspó³czesnych ¶rodków przekazu spo³ecznego.

Rozdzia³ 6
Cz³onkowie i struktura organizacyjna

Stowarzyszenie zrzesza kap³anów diecezjalnych oraz kap³anów za-konnych, zgodnie z ich w³asnymi regu³ami (kan. 278 § 1, kan. 307 § 3). Równie¿ przyjêcie ¶wiêceñ diakonatu z zamiarem przyjêcia ¶wiêceñ prezbiteratu uprawnia do cz³onkostwa w Stowarzyszeniu.
Do Stowarzyszenia mo¿e zostaæ w³±czony kap³an lub diakon, który:

akceptuje niniejszy statut i pragnie kierowaæ siê w ¿yciu okre¶lonymi w nim zasadami,
uczestniczy³ w pe³nej formacji podstawowej Ruchu ¦wiat³o-¯ycie i Oazie Rekolekcyjnej Diakonii,
uzyska³ zgodê swojego biskupa lub w przypadku zakonnika swo-jego prze³o¿onego,
wyra¿a na pi¶mie pro¶bê do Zarz±du Stowarzyszenia o przyjêcie, potwierdzon± przez dwu cz³onków Stowarzyszenia.
Decyzjê o przyjêciu do Stowarzyszenia podejmuje Zarz±d Stowarzyszenia. Zarz±d okre¶la te¿ formê bezpo¶redniego przygotowania poprzedzaj±cego przyjêcie nowego cz³onka. Z chwil± decyzji Zarz±du kandydat staje siê pe³noprawnym cz³onkiem Stowarzyszenia.
Uroczyste potwierdzenie przyjêcia winno nast±piæ w ci±gu jednego roku w ramach rekolekcji, dnia wspólnoty lub innego liczniejszego zgromadzenia cz³onków Stowarzyszenia, najlepiej w Centrum ¦wiat³o-¯ycie w Kro¶cienku.
Cz³onkostwo ustaje przez:

1) przyjêcie pisemnej rezygnacji z³o¿onej na rêce Zarz±du lub

2) wydalenie ze Stowarzyszenia w sytuacji okre¶lonej w kan. 316 lub zgodnie z kan. 308, po upomnieniu, gdy cz³onek ra¿±co nie zachowuje postanowieñ niniejszego statutu.

Decyzja o rezygnacji z cz³onkostwa lub wydaleniu ze Stowarzyszenia niech bêdzie zawsze g³êboko rozwa¿ona w Panu zarówno przez cz³onka Stowarzyszenia jak i przez Zarz±d.
W³adze Stowarzyszenia:
W³adze w Stowarzyszeniu stanowi± Zgromadzenie Generalne oraz Moderator Stowarzyszenia sprawuj±cy j± kolegialne z Zarz±dem, przy zachowaniu kan. 315. Sprawowanie w³adzy w Stowarzyszeniu niech bêdzie realizacj± pokornej s³u¿by dla dobra bli¼nich (por. Mt 20, 20 - 28).
Zadaniem Zgromadzenia Generalnego jest strze¿enie wierno¶ci charyzmatowi Stowarzyszenia "Unia Kap³anów Chrystusa S³ugi", odczytywanie znaków czasu i rozpoznawanie aktualnych dróg pos³ugi Stowarzyszenia w ¶wietle bie¿±cego nauczania Ko¶cio³a. Zgromadzenie Generalne dokonuje oceny dzia³alno¶ci Stowarzyszenia za miniony okres wydaje wytyczne, tak¿e dla administracji dóbr materialnych, oraz wybiera Zarz±d i Moderatora Stowarzyszenia.
W Zgromadzeniu Generalnym uczestnicz± delegaci wybrani wed³ug regulaminu okre¶lonego przez Zarz±d.
Zgromadzenie Generalne gromadzi siê na sesjach zwyczajnych i nadzwyczajnych. Sesja zwyczajna zwo³ywana jest przez Zarz±d po trzech latach od sesji poprzedniej, nie pó¼niej ni¿ sze¶æ miesiêcy od up³ywu terminu. Nadzwyczajna sesja mo¿e byæ zwo³ana przez Zarz±d uchwa³± w³asn± lub na wniosek 1/2 cz³onków Stowarzyszenia.
Moderatora i cz³onków Zarz±du Stowarzyszenia na kadencjê trzyletni± wybiera Zgromadzenie Generalne, przy obecno¶ci przynajmniej po³owy delegatów. Zarówno wybranego Moderatora jak i Zarz±d zatwierdza Biskup Tarnowski. Wyboru nale¿y dokonaæ nie pó¼niej jak sze¶æ miesiêcy po up³ywie kadencji. W tym czasie Zarz±d i Moderator nadal pe³ni± swoj± funkcjê. W przypadku up³ywu terminu kadencji i niemo¿no¶ci przeprowadzenia wyboru w przewidzianym terminie lub dla innej wa¿nej przyczyny zastosowanie ma kan. 318 § l.
Zarz±d Stowarzyszenia, zwany te¿ Diakoni± Stowarzyszenia, stanowi Moderator Stowarzyszenia, czyli Przewodnicz±cy Zarz±du, oraz 2-4 cz³onków Zarz±du pe³ni±cych funkcje m. in. zastêpcy, sekretarza, skarbnika.
Podstawowym zadaniem pos³ugi Zarz±du Stowarzyszenia jest odpowiedzialno¶æ za formacjê cz³onków Stowarzyszenia w duchu postanowieñ niniejszego statutu i realizacjê innych celów statutowych. Dlatego Moderator wraz z Zarz±dem Stowarzyszenia animuje jego ¿ycie, ¶ci¶le wspó³pracuj±c z Moderatorem Generalnym Ruchu ¦wiat³o-¯ycie.
Dobra materialne:
Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zdolne do nabywania, posiadania, administrowania i alienowania dóbr doczesnych dla osi±gniêcia celów statutowych (kan. 319).
Dobrami materialnymi Stowarzyszenia zarz±dza Zarz±d Stowarzyszenia z uwzglêdnieniem przepisów kan. 3l9 oraz wytycznych Zgromadzenia Generalnego.
Zarz±d Stowarzyszenia mo¿e ustanawiaæ pe³nomocników oraz powo³ywaæ inne osoby prawne dla lepszej realizacji celów statutowych (por, kan. 315).
Przepisy przej¶ciowe i koñcowe:
Dotychczasowi cz³onkowie nieformalnej Unii Kap³anów Chrystusa S³ugi mog± kontynuowaæ swe cz³onkostwo w Stowarzyszeniu "Unia Kap³anów Chrystusa S³ugi" po z³o¿eniu stosownego o¶wiadczenia o pragnieniu kontynuowania cz³onkostwa w obecnie erygowanym Stowarzyszeniu, przy zachowaniu postanowieñ art. 48 p. c) niniejszego statutu.
W przypadku rozwi±zania Stowarzyszenia jego dobra materialne staj± siê w³asno¶ci± ko¶cielnej osoby prawnej wskazanej przez Biskupa Tarnowskiego, po wys³uchaniu w³adz Stowarzyszenia (kan. 3 l2 i 320).
Zgromadzenie Generalne na wniosek 2/3 g³osuj±cych przy obecno¶ci przynajmniej po³owy delegatów lub Zarz±d uchwa³± jednomy¶ln± mo¿e wnioskowaæ do Biskupa Tarnowskiego, eryguj±cego Stowarzyszenie, o dokonanie zmian w niniejszym statucie.


Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w Kozach Strona G³ówna -> Historia Ruchu ¦wia³o-¯ycie Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach

fora.pl - za³ó¿ w³asne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin