Forum Forum Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w Kozach  Strona G³ówna Forum Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w Kozach
Forum dla wszyskich obecnych i by³ych cz³onków oraz sympatyków Oazy w Kozach
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

S³owo programowe Moderatora Generalnego

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w Kozach Strona G³ówna -> Ruch ¦wia³o-¯ycie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Mleko
Administrator
Administrator



Do³±czy³: 31 Pa¼ 2007
Posty: 830
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 15 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: z Chabrowej :P
P³eæ: Mê¿czyzna

PostWys³any: Pon 14:43, 24 Mar 2008    Temat postu: S³owo programowe Moderatora Generalnego

S³owo programowe
ks. Adama Wodarczyka, Moderatora Generalnego Ruchu ¦wiat³o-¯ycie



Od momentu, kiedy dowiedzia³em siê, ¿e przyjdzie mi pe³niæ pos³ugê Moderatora Generalnego, zacz±³em siê zastanawiaæ nad rzeczywisto¶ci± naszego Ruchu, nad tym, w jakim kierunku przyjdzie mi – jako kolejnemu nastêpcy ks. Franciszka Blachnickiego – prowadziæ tê bogat± rzeczywisto¶æ polskiego Ko¶cio³a. Nie ukrywam, ¿e by³ i nadal jest we mnie lêk w obliczu tego zadania, ale pomy¶la³em sobie, ¿e w samej nazwie Genera³ ukryte jest domy¶lne stwierdzenie, ¿e w wielu miejscach Polski i ¶wiata jest wojsko, sztab ludzi, którzy w wytrwa³y sposób podejmuj± pracê nad rozwojem Ruchu.

Kiedy spotka³em siê po raz pierwszy z moderatorami podczas Krajowego Kolegium, zapyta³em ich o sytuacjê Ruchu w poszczególnych diecezjach. Chcia³em stworzyæ swoisty raport o stanie Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w Polsce. Mam nadziejê, ¿e w najbli¿szym czasie doczekamy siê raportów z innych krajów, aby w pe³ny sposób ukazaæ oazowe dzi¶. Otrzymane sprawozdania nie³atwo by³o opracowaæ, poniewa¿ rzeczywisto¶æ naszego Ruchu jest bardzo zró¿nicowana, trudna do ujêcia w statystykach. Pewne dane chcê tu przytoczyæ, bo ten obraz decyduje o dalszych dzia³aniach.

Raport

Raport otrzyma³em z trzydziestu piêciu diecezji, na czterdzie¶ci jeden istniej±cych, oraz z jedenastu zgromadzeñ zakonnych.

Liczba wspólnot (dotyczy 31 diecezji): 1213 wspólnot diecezjalnych i 92 wspólnoty prowadzone przez zgromadzenia zakonne.

Rejony oazowe (29 diecezji): 222 w ramach diecezji oraz 8 rejonów zakonnych.

Krêgi Domowego Ko¶cio³a (40 diecezji): 2767 krêgów.

Rejony Domowego Ko¶cio³a (40 diecezji): 267.

Kap³ani – moderatorzy i opiekunowie (30 diecezji): 923 oraz 100 moderatorów zakonnych.

Dni Wspólnoty: odbywaj± siê prawie we wszystkich diecezjach najczê¶ciej dwa lub cztery razy w roku. Czêsto Dni Wspólnoty, które my nazywamy Rejonowymi DW, maj± charakter diecezjalny. Wiele diecezji praktykuje Dzieñ Wspólnoty przed- i powakacyjny. Organizowane s± wspólnie dla Domowego Ko¶cio³a i m³odzie¿y lub oddzielnie, w niektórych diecezjach na DW przewa¿aj± cz³onkowie Domowego Ko¶cio³a. Bywa te¿ tak, ¿e Domowy Ko¶ció³ jest obecny na wybranym Dniu Wspólnoty w ci±gu roku.

Spotkania moderatorów: zasadniczo odbywaj± siê w zdecydowanej wiêkszo¶ci diecezji (mo¿na zauwa¿yæ zró¿nicowan± frekwencjê) z ró¿n± czêstotliwo¶ci± – od dwóch rocznie do spotkañ cotygodniowych. Najczê¶ciej kap³ani spotykaj± siê na Dniach Wspólnoty dla kap³anów cztery razy w roku, na comiesiêcznych spotkaniach formacyjnych, w niektórych diecezjach odbywaj± siê spotkania kap³anów Unii Chrystusa S³ugi.

Spotkania i formacja animatorów: Szko³a Animatora jest praktykowana w 23 diecezjach i 3 zgromadzeniach zakonnych. Organizowana bywa w cyklu dwuletnim (4 lub 5 sesji w ci±gu roku), w archidiecezji przemyskiej w cyklu trzyletnim, w diecezji warszawsko-praskiej ma charakter formacji permanentnej animatorów. Dni Wspólnoty Animatorów s± organizowane bardzo ró¿nie, nie zawsze te¿ s± zachowane terminy ogólnopolskie.

Diakonie podejmowane w diecezjach: Diakonia Jedno¶ci (28), Diakonia Wyzwolenia (24), Diakonia Liturgiczna (22), Diakonia Modlitwy (22), Diakonia Ewangelizacji (21), Diakonia Muzyczna (19), Diakonia Komunikowania Spo³ecznego (15), Diakonia S³owa (13). Wymieniana jest równie¿ Diakonia ¯ycia i Diakonia Oaz Rekolekcyjnych.

To s± oczywi¶cie cyfry. Choæ pokazuj± one pozytywny, optymistyczny obraz, bo dzieje siê du¿o dobrego, to jest to jednak ogl±d zró¿nicowany. Oazowy obraz Polski to z jednej strony rzeczywisto¶ci bardzo dynamiczne, a z drugiej strony s± diecezje, które borykaj± siê z ró¿nymi trudno¶ciami, niekiedy bardzo powa¿nymi, podstawowymi, dotycz±cymi zaanga¿owania ksiê¿y moderatorów, którzy tylko w niewielkiej liczbie s± sk³onni do podejmowania odpowiedzialno¶ci za poszczególne wspólnoty czy organizacjê ¿ycia Ruchu w diecezji. Niekiedy wiêc ten stan napawa³ optymizmem, a niekiedy zastanawia³em siê, w jaki sposób mo¿na pomóc.

Z tego zró¿nicowanego obrazu wy³ania siê wniosek odno¶nie budowania wizji rozwoju Ruchu: z jednej strony troska o dalszy wzrost wspólnot w diecezjach rozwijaj±cych siê dynamicznie, a z drugiej konieczno¶æ zastanawiania siê nad odbudowywaniem - niekiedy od podstaw - rzeczywisto¶ci Ruchu. To zró¿nicowanie ma istotne znaczenie z punktu widzenia dynamiki ewangelizacyjnej – w niektórych diecezjach czê¶æ materia³ów przygotowywanych przez nas bêdzie niemo¿liwa do zrealizowania ze wzglêdu na rozproszenie, na prze¿ywane trudno¶ci i tu trzeba bêdzie zastosowaæ programy naprawcze. Musimy my¶leæ o rzeczywisto¶ciach, przestrzeniach, gdzie jest powa¿ny kryzys. Trzeba, aby diecezje w ramach filii wspiera³y siê wzajemnie, s³u¿y³y sobie wzajemn± pos³ug± w miejscach, gdzie widaæ, ¿e ¿ycie zaczyna zamieraæ. Nie wolno my¶leæ o Ruchu w kategoriach jednej diecezji (u nas jest wszystko dobrze, Ruch siê dynamicznie rozwija) – trzeba szukaæ dróg wspó³pracy w szerszym wymiarze, w ró¿nych dzia³aniach diecezje mog± siê wzajemnie wspomagaæ (podobnie wspólnoty w diecezji).

Rzeczywisto¶æ

Obraz, który wy³oni³ siê z raportu, ³±czê z analiz± rzeczywisto¶ci, w której ¿yjemy. Przytoczê najpierw s³owa, które Ojciec Franciszek Blachnicki napisa³ w 1972 roku, kiedy przebywa³ u brata w Anglii. Analizuj±c ¿ycie spo³eczeñstwa angielskiego, napisa³ w swoim dzienniku:

Cytat:
„Z wra¿eñ dotychczasowych zaczyna mi siê uk³adaæ pe³ny obraz konsumpcyjnego spo³eczeñstwa. Muszê ten system uj±æ ca³o¶ciowo przy pomocy literatury – przeciwstawiæ mu projekt nowej kultury.

Koncepcja konsumpcyjnego spo³eczeñstwa jest przemy¶lana, planowana, systematycznie realizowana – czy nie trzeba jej dzi¶ przeciwstawiæ równie zwartej koncepcji nowej kultury? Czy¿ nie musi byæ ona realizowana równie konsekwentnie, je¿eli ¶wiat ma byæ uratowany od zguby i katastrofy?

Zanim przeciwstawi siê konsumpcyjnej cywilizacji now± kulturê, trzeba jeszcze odpowiedzieæ na pytanie: co przynosi komunizm nowego i lepszego w stosunku do konsumpcyjnej cywilizacji? Oto drugie: co przynosi jako antyteza katolicyzm tradycyjny?

Mane – Tekel – Fares

nad konsumpcyjn± spo³eczno¶ci±

Symptomy nadchodz±cej katastrofy:
Zatrucie naturalnego ¶rodowiska.
Rewolucja g³odnych – niebezpieczeñstwo «trzeciego ¦wiata».
Spustoszenie nikotynizmu i alkoholizmu.
Dekadencja seksualna.
«Bia³a ¶mieræ» – zabijanie ¿ycia poczêtego.
Ofiary narkomanii.
Plaga samobójstw.
Zbrodnie, gwa³ty, widmo wojny nuklearnej.
Rozpad rodziny, plaga rozwodów.
Za³amanie siê systemu wychowania – m³odzie¿ na marginesie ¿ycia spo³ecznego.

Konsumpcyjna cywilizacja – za³o¿enia systemu
Wy¶cig produkcji i konsumpcji.
Postêp techniczny w s³u¿bie postawy konsumpcyjnej.
Za³o¿enia antropologiczne: cz³owiek = kompleks potrzeb i namiêtno¶ci. Szczê¶cie = ich zaspokajanie.
Miara posiadania i u¿ywania miar± szczê¶cia!
Zamkniêcie wszystkiego w cyklu doczesno¶ci.
Cele dora¼ne bez perspektywy celu ostatecznego.
Doskonalenie materii przed doskonaleniem cz³owieka.

Konsumpcyjna cywilizacja – elementy systemu
Komfort mieszkaniowy – specjalna technika robienia foteli.
System «dogadzania podniebieniu»
napoje alkoholowe i bezalkoholowe (...);
lody i s³odycze;
potrawy (jad³odajnie – restauracje –bary itp.);
kuchnia domowa.
Przyjemno¶æ kupowania (po¿±dliwo¶æ oczu):
rzeczy „rozkoszne ku wejrzeniu” [por. Rdz 3, 6] – reklama wizualna;
rozbudzenie chêci posiadania i kupowania (reklama telewizyjna – «Werbung» [reklama]);
nowoczesne domy towarowe – system sprzeda¿y doprowadzony do perfekcji;
dzielnice handlowe du¿ych miast (city).
Kolorowa telewizja i miêkkie fotele (synteza i symbol konsumpcyjnej cywilizacji i postawy!).
Rozkosz panowania nad przestrzeni±:
Samochód;
Autostrady;
samoloty i nowoczesne lotniska.
Zaspokajanie instynktu walki:
sport i kibicowanie sportowe;
filmy wojenne, szpiegowskie, kryminalne, kowbojskie, gangsterskie.
Zaspokajanie ¿±dzy sensacji:
prasa;
film, telewizja.
Po¿±dliwo¶æ cia³a:
seks jako zasada kszta³towania mody kobiecej;
seks w widowiskach, filmie, telewizji, prasie, literaturze;
seks w zwyczajach towarzyskich.
Narkotyki – sztuczne potrzeby:
Nikotyna;
alkohol.
Turystyka – wczasy – urlopy:
system biur podró¿y, po¶rednictwa, reklamy;
system hotelarski;
g³ówna przynêta: chodzenie nago i dra¿nienie skóry! Baseny k±pielowe.
Rozkosz panowania nad materi± przez rozwój techniki:
automatyzacja w ¿yciu codziennym (rozkosz «przyciskania guzików»);
duma z osi±gniêæ techniki (loty kosmiczne itp.).
Wynaturzenia w wyniku tendencji «potêgowania w nieskoñczono¶æ ¿±dz i namiêtno¶ci»:
wynaturzenie w polityce – ¿±dza panowania nad ¶wiatem – bez cofania siê przed ka¿d± zbrodni±;
wynaturzenie w ¿yciu gospodarczym – panowanie nad ¶wiatem przez pieni±dz (koncerny, trusty, milionerzy, banki);
wynaturzenie w dziedzinie seksu (pornografia i sadyzm);
narkomania”.

(ks. F. Blachnicki, ¯ycie swoje odda³em za Ko¶ció³, Kraków 2005, s. 93-95).


Potê¿na analiza. Kiedy przytacza³em ostatnio te s³owa Ojca Franciszka w ró¿nych miejscach, nie podawa³em, kiedy one zosta³y napisane i zawsze s³uchacze byli wstrz±¶niêci, poniewa¿ przypuszczali, ¿e jest to wspó³cze¶nie napisana analiza spo³eczeñstwa polskiego, spo³eczeñstwa, w którym przysz³o nam ¿yæ w ramach Unii Europejskiej. Ojciec Franciszek zobaczy³ to trzydzie¶ci sze¶æ lat temu.

Jednak najbardziej wstrz±saj±cy fragment zapisków Ojca nastêpuje pó¼niej, gdy w dzienniku stwierdza, ¿e rzeczywisto¶æ chrze¶cijañstwa i Ko¶cio³a, funkcjonuj±ca w wymiarze cywilizacji konsumpcyjnej ¶wiata zachodniego, jest dla Ko¶cio³a znacznie trudniejsza ni¿ rzeczywisto¶æ, w której przychodzi nam ¿yæ w komunizmie. Pisa³ to w 1972 roku, kiedy by³ jednym z najbardziej inwigilowanych, prze¶ladowanych dysydentów w Polsce. W tym kontek¶cie Ojciec uwa¿a, ¿e rzeczywisto¶æ liberalnej wolno¶ci, w której przychodzi ¿yæ jego bratu, jest znacznie trudniejsza, poniewa¿ g³os Ko¶cio³a usi³uje siê sprowadzaæ na margines. Nikt nie przeszkadza Ko¶cio³owi dzia³aæ, istnieæ, ale te¿ nikt siê specjalnie z g³osem Ko¶cio³a w poszczególnych dziedzinach ¿ycia nie liczy. W polskiej rzeczywisto¶ci komuni¶ci co prawda walcz± z Ko¶cio³em, ale siê z nim licz±, traktuj± go jako realn± si³ê. Przywo³ujê te s³owa, poniewa¿ my obecnie ¿yjemy w rzeczywisto¶ci konsumpcyjnej.

Nie dajmy sobie wmówiæ

Dzie³a, które Ojciec Franciszek w Ruchu rozpocz±³, s± wynikiem w³a¶nie tej refleksji z 1972 roku. Ojciec przygotowywa³ Ruch na konfrontacjê z tak± rzeczywisto¶ci±. Charyzmat, który zosta³ nam dany, aby prowadziæ ludzi drog± katechumenatu do dojrza³o¶ci chrze¶cijañskiej, do ewangelizacji zogniskowanej we wspólnotach lokalnych, jakimi s± parafie, charyzmat odnowy Ko¶cio³a realizowany w ekumenicznej jedno¶ci, to rzeczywisto¶æ, która jest darem, zadaniem na nasze czasy. Ojciec powiedzia³ kiedy¶ w Carlsbergu, ¿e w jego rozeznaniu nasz charyzmat bêdzie dojrza³y i okrzepnie na pocz±tku XXI wieku. To jest dok³adnie ten czas, w którym ¿yjemy.

W ró¿nych miejscach czêsto s³yszê pytanie: Czy Ruch aby siê ju¿ nie prze¿y³? Czy nie by³a to rzeczywisto¶æ dotycz±ca jedynie czasów komunizmu, po której dzisiaj pozosta³o wspomnienie? Odpowiadam wtedy z u¶miechem, ¿e je¿eli by¶my tak sprawê stawiali, to znaczy, ¿e chrze¶cijañstwo siê prze¿y³o, bo my w³a¶ciwie niczego innego w Ruchu nie uczymy, jak tylko zaanga¿owanego ¿ycia chrze¶cijañskiego. Nie dajmy sobie wmówiæ, ¿e Ruch jest tylko odgrzebywaniem daru, który zosta³ dany na konkretny czas, konkretn± epokê. Ten charyzmat jest ¿ywy, dynamiczny, ma swoj± misjê i zadanie w rzeczywisto¶ci, w której przychodzi nam ¿yæ. Nie dajmy siê przekonaæ, ¿e g³os Ko¶cio³a jest niewa¿ny, nienowoczesny, ¿e chrze¶cijanie nie maj± nic do powiedzenia w ¿yciu spo³ecznym.

Zwieranie szeregów

Nasza misja i zadanie domaga siê zwarcia szeregów, ogromnej jedno¶ci w obliczu rzeczywisto¶ci, w której pos³ugujemy, bo najpierw bêdzie atakowana nasza jedno¶æ i nasze ¶wiadectwo. To jest pierwsze kryterium wyznaczaj±ce kierunek naszej pos³ugi: je¿eli chcemy byæ wiarygodni, dawaæ owocne ¶wiadectwo, to musimy byæ lud¼mi nieskoñczonej jedno¶ci. Tyle jest dzisiaj podzia³ów, czêsto k³óc± siê ludzie podobnego my¶lenia, ludzkie ambicje staj± siê na tyle wa¿ne, ¿e burzy siê spokój i jedno¶æ. Nasz± podstawow± pos³ug± jest czynienie jedno¶ci: nie tylko zak³adanie diakonii jedno¶ci, ale przede wszystkim bycie jedno¶ci±. Nie bêdzie skutecznego dzia³ania, je¶li nie bêdziemy razem we wszystkich pos³ugach, w diecezjach, we wspólnotach. Jeste¶my z Ko¶cio³a Chrystusowego, namaszczeni moc± Ducha ¦wiêtego do budowania jedno¶ci tam, gdzie jej brakuje. Ta jedno¶æ zaczyna siê w naszych wspólnotach, w naszych sercach, w pos³ugach podejmowanych w diakoniach. Je¶li chcemy i¶æ do przodu w czynieniu uczniów, to jednym z najwa¿niejszych zadañ stoj±cych przed nami jest szukanie dróg pojednania.

¦wiadomo¶æ ewangelizacyjna

Jeste¶my na etapie wielkiego budzenia ¶wiadomo¶ci ewangelizacyjnej Ruchu. Wymiar ewangelizacyjny trzeba podkre¶laæ nieustannie, bo wymieniaj± siê pokolenia i ta ¶wiadomo¶æ z czasem zanika. Dlatego trzeba Bogu dziêkowaæ, ¿e w ostatnim czasie ten temat w Ruchu zosta³ poruszony. Przypomnieli¶my sobie plan Ad Christum Redemptorem – plan ci±gle nieznany w Ruchu ¦wiat³o-¯ycie. Je¿eli szukamy kierunku dzia³ania dla pos³ugi ewangelizacyjnej, to szans± staje siê organizowanie w diecezjach rekolekcji ORAE dla animatorów ewangelizacji: rodzin, doros³ych, studentów, m³odzie¿y. Warto¶ci± takich rekolekcji jest wspólna modlitwa, dokonywanie wspólnych odkryæ – to jest te¿ sposób budowania jedno¶ci. Nic tak nie jednoczy, jak wspólne do¶wiadczenie, prze¿ycie Ko¶cio³a.

W najbli¿szym czasie pierwszym zadaniem sta³oby siê zbudowanie Diecezjalnych Diakonii Ewangelizacji w dwudziestu diecezjach, w których takiej diakonii jeszcze nie ma. Mo¿na by Polskê podzieliæ na cztery sektory i podj±æ dzia³ania stworzenia zespo³ów ewangelizacyjnych, które przygotuj± takie rekolekcje, aby pokazaæ wspólnotom wizjê i metodê ewangelizacji. Jest to sposób na dalsze budzenie ducha ewangelizacyjnego w Ruchu. Ojciec Blachnicki w 1981 roku na Kongregacji powiedzia³, ¿e po roku realizowania planu Ad Christum Redemptorem (mo¿na powiedzieæ, ¿e w zesz³ym roku mia³a miejsce reinicjacja tego programu) dopiero zaczê³a siê budziæ w Ruchu ¶wiadomo¶æ ewangelizacyjna. By³o to spojrzenie pozytywne: by³ to fakt pozwalaj±cy ¿ywiæ nadziejê na rozwój poprzez metodê czynienia uczniów. Ojciec zak³ada³, ¿e jeden przebudzony chrze¶cijanin przyprowadzi do Chrystusa kolejnych dziesiêciu uczniów. Trzeba nam dzisiaj nie tylko mno¿yæ uczniów, ale równie¿ mno¿yæ wspólnoty. Nie mo¿na patrzeæ tylko na swoj± wspólnotê, aby siê w niej dobrze dzia³o, aby siê rozwija³a dynamicznie – trzeba równie¿ podj±æ konkretne dzia³ania, aby te wspólnoty powstawa³y równie¿ w innych miejscach. Tu siê ukazuje wymiar misyjny chrze¶cijañstwa – nie tylko Wschód, nie tylko inne kraje, ale musimy zobaczyæ wymiar misyjny w obrêbie w³asnego miasta, diecezji czy s±siednich diecezji. Uczniów trzeba nam czyniæ w miejscach, w których przychodzi nam na co dzieñ ¿yæ.

Tworzenie Oaz Dzieci Bo¿ych

Mówimy o sobie, ¿e jeste¶my ruchem dojrza³ego laikatu, ale musimy pamiêtaæ, ¿e wyro¶li¶my z ruchu dzieciêcego, ze wspólnot Dzieci Bo¿ych, które potem dojrzewa³y, stawa³y siê wspólnotami m³odzie¿owymi, rodzin, doros³ych. Brak troski o korzenie, o naturaln± drogê rozwoju, która zadecydowa³a o tym, ¿e Ruch tak dynamicznie rozwija³ siê w ró¿nych miejscach naszego kraju, jest brakiem pamiêci o naturalnej metodzie rozwoju naszego Ruchu. Trzeba dbaæ o formacjê dzieci w parafiach. Nale¿y zadbaæ tak¿e o to, aby dzieci, które pochodz± z rodzin Domowego Ko¶cio³a, stopniowo by³y wprowadzane w grupy Dzieci Bo¿ych, aby nie wêdrowa³y w Ruchu ¦wiat³o-¯ycie tylko dziêki do¶wiadczeniu swoich rodziców, ale aby odkrywa³y, ¿e ten Ruch jest ich. Ksi±dz Blachnicki by³ wielkim aposto³em dzieci i m³odzie¿y, nie tylko doros³ych. Jako doro¶li powinni¶my siê zatroszczyæ o to, aby do rzeczywisto¶ci Ruchu w wiêkszej liczbie zaprosiæ dzieci.
M³odzie¿

Szczególn± szans± jest czas gimnazjalny, kiedy m³odzie¿ przygotowuje siê do sakramentu bierzmowania. Trzeba tê szansê w pe³niejszym stopniu wykorzystaæ. W wiêkszo¶ci diecezji pracuje siê w ma³ych grupach, niektóre programy s± wrêcz bli¼niaczo podobne do materia³ów, które wychodzi³y z naszego Ruchu. Czêsto jest to ostatni moment przed kryzysem dorastania, aby tych ludzi zdobyæ, pozyskaæ.

Ewangelizacja doros³ych

Jest to wymiar Ruchu wymagaj±cy zdynamizowania najpierw ma³¿eñstw, rodzin – trzeba budowaæ jak najwiêcej wspólnot, krêgów Domowego Ko¶cio³a. Warunki ¿ycia powoduj±, ¿e dzia³ania ewangelizacyjne, jakie powinni¶my podejmowaæ, ¿eby dotrzeæ do ludzi pracuj±cych zawodowo, powinny odbywaæ siê jako spotkania weekendowe, czasem mo¿e byæ to jednodniowa ewangelizacja.

Równie wa¿ne jest o¿ywianie mo¿liwo¶ci ewangelizacyjnych dla ludzi doros³ych, którzy z ró¿nych powodów nie ¿yj± w ma³¿eñstwie – albo wybrali samotne ¿ycie, albo tak siê ich ¿ycie u³o¿y³o. Takich ludzi jest coraz wiêcej. Mia³em okazjê uczestniczyæ w Carlsbergu w rekolekcjach organizowanych dla ludzi w jesieni ¿ycia – ka¿dy moment ¿ycia jest dobry na pozyskiwanie ludzi dla Pana Jezusa.

Projektem, który nie jest jeszcze dopracowany, jest program maj±cy na celu powstanie grup ewangelizacyjnych, które bêd± mog³y podj±æ pos³ugê w krajach Unii Europejskiej, tam, gdzie s± nasi rodacy. Znajduj± siê tam tysi±ce ludzi potrzebuj±cych ¯ywego Ko¶cio³a. Prze¿ycie emigracji, nie tylko sukcesów, ale i upokorzenia, trudnych sytuacji, w których ludzie zaczynaj± siê znajdowaæ, powoduje, ¿e staj± siê bardziej ch³onni na przyjêcie Dobrej Nowiny. Og³aszam ten projekt w poszukiwaniu ludzi, szaleñców Bo¿ych, którzy zechcieliby siê takiej pos³ugi podj±æ, wspólnie zastanowiæ siê nad strategi± i wprowadzaæ j± w ¿ycie.

Rzeczywisto¶æ wirtualna

Istniej±ce strony internetowe s± wa¿ne dla przekazu informacji. Dzisiaj wszystko siê dzieje na zasadzie szybkiego przekazu informacji. Je¿eli inicjatywy maj± byæ podejmowane owocnie, musi byæ dobry przep³yw informacji – zarówno z Centrum do poszczególnych diecezji, wspólnot, zgromadzeñ, w których ¿yjecie, ale i informacji zwrotnych, które sprawiaj±, ¿e nasze dzia³ania staj± siê coraz bardziej skuteczne. W tej dziedzinie musimy jeszcze wiele usprawniæ, trzeba stworzyæ ogólnopolsk±, ogólnoruchow± bazê informacji, do których bêdzie mo¿na szybko dotrzeæ. Jedn± z takich inicjatyw jest strona [link widoczny dla zalogowanych] powsta³a w ramach oddzia³u Fundacji „¦wiat³o-¯ycie” w Siemianowicach ¦l±skich. Chcê tê stronê traktowaæ jako zewnêtrzn± stronê Ruchu, jako miejsce, gdzie mo¿na znale¼æ ró¿nego rodzaju teksty dotycz±ce wprowadzania ludzi w ¿ywe do¶wiadczenie Jezusa, ¿ywe do¶wiadczenie chrze¶cijañskie. Zachêcam nie tylko do odwiedzania tej strony, ale równie¿ do apostolatu poprzez ni± w¶ród ludzi, których uznajemy za poszukuj±cych, potrzebuj±cych przebudzenia, odnowienia swojej wiary.
Potrzeba budzenia odpowiedzialno¶ci ekonomicznej

Istnieje potrzeba budzenia systemowej odpowiedzialno¶ci i szukania metod wspó³pracy z osobami zaanga¿owanymi w dzia³ania biznesowe.

Nowe zespo³y w Ruchu

Zosta³ powo³any nowy sk³ad Komisji Teologiczno-Programowej: ks. dr Jaros³aw Miêdzybrodzki (przewodnicz±cy), ks. dr Grzegorz Strzelczyk, ks. dr Maciej Basiuk, ks. dr Jan Mikulski, dr Robert Derewenda, Wojciech Kosmowski (sekretarz), Dorota Franków oraz Katarzyna i Pawe³ Maciejewscy z Domowego Ko¶cio³a. Zadaniem Komisji jest weryfikacja materia³ów, które w ró¿nych miejscach powstaj± jako nowe inicjatywy czy inspiracje do pos³ugi w rekolekcjach letnich. Na adres mailowy Komisji – [link widoczny dla zalogowanych] mo¿na przesy³aæ wszelkie inicjatywy zwi±zane z programem formacyjnym, które do tej pory nie by³y weryfikowane. Zadaniem Komisji bêdzie równie¿ podjêcie refleksji nad mo¿liwo¶ciami uaktualnienia rzeczywisto¶ci programowej. Jest to olbrzymie zadanie, które byæ mo¿e bêdzie prób± konfrontacji programowej Ruchu z rzeczywisto¶ci±, w której dzisiaj ¿yjemy.

Zosta³ równie¿ powo³any Sekretariat ds. wspólnot w Ruchu ¦wiat³o-¯ycie, którego zadaniem bêdzie utrzymywanie kontaktu i refleksja nad wspólnotami, które powsta³y na bazie Ruchu ¦wiat³o-¯ycie. Wspólnoty, które identyfikuj± siê z naszym Ruchem, zostan± zaproszone do próby ponownego okre¶lenia tzw. Karty Wspólnoty oraz odczytania miejsca i roli tych wspólnot w Ruchu ¦wiat³o-¯ycie. Na czele Sekretariatu stan±³ ks. Jaros³aw Miêdzybrodzki ze Wspólnoty Emmanuel w Katowicach. Adres mailowy: [link widoczny dla zalogowanych].

Powsta³y równie¿:
Sekretariat ds. kontaktów Ruchu ¦wiat³o-¯ycie ze wspólnotami i ruchami chrze¶cijañskim (ekumenizm@oaza.pl),
Sekretariat ds. kontaktów Ruchu ¦wiat³o-¯ycie z katolickimi ruchami odnowy (ruchy@oaza.pl)
Sekretariat ds. kontaktów z ruchem za granic± (zagranica@oaza.pl)

Planuje siê powstanie Komisji Historycznej Ruchu ¦wiat³o-¯ycie, której zadaniem bêdzie zachowanie i opracowywanie dziedzictwa Ruchu ¦wiat³o-¯ycie.

Centraln± Diakoniê Formacji Diakonii bêd± tworzyli moderatorzy i sekretarki poszczególnych filii, a funkcjê sekretarki obejmie Pani Anna Pe³ka (cdfd@oaza.pl).

W koñcu b±d¼cie mocni w Panu – si³± Jego potêgi. Obleczcie pe³n± zbrojê Bo¿±, by¶cie mogli siê ostaæ wobec podstêpnych zakusów diab³a. Nie toczymy bowiem walki przeciw krwi i cia³u, lecz przeciw Zwierzchno¶ciom, przeciw W³adzom, przeciw rz±dcom ¶wiata tych ciemno¶ci, przeciw pierwiastkom duchowym z³a na wy¿ynach niebieskich. Dlatego we¼cie na siebie pe³n± zbrojê Bo¿±, aby¶cie w dzieñ z³y zdo³ali siê przeciwstawiæ i ostaæ, zwalczywszy wszystko. Stañcie wiêc do walki przepasawszy biodra wasze prawd± i oblók³szy pancerz, którym jest sprawiedliwo¶æ, a obuwszy nogi w gotowo¶æ g³oszenia dobrej nowiny o pokoju. W ka¿dym po³o¿eniu bierzcie wiarê jako tarczê, dziêki której zdo³acie zgasiæ wszystkie roz¿arzone pociski Z³ego. We¼cie te¿ he³m zbawienia i miecz Ducha, to jest s³owo Bo¿e – w¶ród wszelakiej modlitwy i b³agania. Przy ka¿dej sposobno¶ci módlcie siê w Duchu! Nad tym w³a¶nie czuwajcie z ca³± usilno¶ci± i pro¶cie za wszystkich ¶wiêtych i za mnie, aby dane mi by³o s³owo, gdy usta moje otworzê, dla jawnego i swobodnego g³oszenia tajemnicy Ewangelii, dla której sprawujê poselstwo jako wiêzieñ, a¿ebym jawnie j± wypowiedzia³, tak jak winienem (Ef 6, 10-20).

Toczy siê wojna o odnowê cz³owieka, o odnowê Ko¶cio³a – na naszych oczach. Trzeba zewrzeæ szeregi w tej walce i podj±æ wszelkie dzia³ania, które bêd± mia³y na celu sprostanie walce w imiê naszego Pana.
ks. Adam Wodarczyk


Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Tusia
Aktywny u¿ytkownik
Aktywny u¿ytkownik



Do³±czy³: 10 Lut 2008
Posty: 236
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 6 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: z Domu Mleczków:D:D

PostWys³any: Nie 20:34, 30 Mar 2008    Temat postu:

Jak to czytam to jestem dumna, ¿e naleze do tak wspania³ego ruchu:)
Ale mysle, ¿e powinnismy robiæ w naszej parafi wiêcej ewangelizacji:)


Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w Kozach Strona G³ówna -> Ruch ¦wia³o-¯ycie Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach

fora.pl - za³ó¿ w³asne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin