Forum Forum Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w Kozach  Strona G³ówna Forum Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w Kozach
Forum dla wszyskich obecnych i by³ych cz³onków oraz sympatyków Oazy w Kozach
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Z³owroga liczba 666

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w Kozach Strona G³ówna -> Religia / Felietony
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Mleko
Administrator
Administrator



Do³±czy³: 31 Pa¼ 2007
Posty: 830
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 15 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: z Chabrowej :P
P³eæ: Mê¿czyzna

PostWys³any: Nie 16:02, 30 Lis 2008    Temat postu: Z³owroga liczba 666


Objawienie 13:16-18 przez wieki fascynowa³o ludzi. Wielu próbowa³o rozwi±zaæ zagadkê znaczenia liczby 666, jak równie¿ odpowiedzieæ na pytanie, dlaczego jest to liczba cz³owieka. Wyzwanie Jana w ka¿dym wieku znajdowa³o ¶mia³ków, którzy oferowali dziesi±tki jedynie s³usznych rozwi±zañ. Autor niniejszego artyku³u, prawdopodobnie ku wielkiemu rozczarowaniu czytelników, nie ma takiej ambicji. Celem jego jest przedstawienie zakresu znaczenia „znamienia“ i omawianej liczby, a nastêpnie prze¶ledzenie niektórych z aluzji co do liczby, by na koñcu zaprezentowaæ kilka wspó³czesnych interpretacji 666.



On te¿ sprawia, ¿e wszyscy, mali i wielcy, bogaci i ubodzy, wolni i niewolnicy otrzymuj± znamiê na swojej prawej rêce albo na swoim czole, i ¿e nikt nie mo¿e kupowaæ ani sprzedawaæ, je¿eli nie ma znamienia, to jest imienia zwierzêcia lub liczby jego imienia. Tu potrzebna jest m±dro¶æ. Kto ma rozum, niech obliczy liczbê zwierzêcia; jest to bowiem liczba cz³owieka. A liczba jego jest sze¶æset sze¶ædziesi±t sze¶æ (Obj 13:16-18)

Werset 16 mówi, i¿ ka¿dy, niezale¿nie od statusu spo³ecznego, bêdzie zmuszony otrzymaæ znamiê bestii, by móc egzystowaæ (by kupowaæ i sprzedawaæ). S³owo u¿yte tu w oryginale i przet³umaczone jako „znamiê“, oznacza „znak, który jest wyryty, wypalony, wyciêty, odci¶niêty, piêtno lub stempel“, albo „przedmiot stworzony dziêki zdolno¶ciom artystycznym“[1]. Dla omawianego fragmentu wa¿ne jest tylko pierwsze znaczenie. Ciekawym faktem jest, i¿ w tym znaczeniu s³owo to pojawia siê tylko w ksiê-dze Objawienia (13:16-17; 14:9, 11; 16:2; 19:20; 20:4). Nigdzie indziej w Biblii greckiej, ani w Septuagincie ani w Nowym Testamencie, wyraz ten nie powtarza siê w tym znaczeniu. Ponadto wszystkie wersety z Objawienia zawieraj±ce s³owo „znamiê“ nawi±zuj± do bestii. Aby zobaczyæ, co Jan mia³ na my¶li mówi±c o znamieniu, trzeba spojrzeæ na podobne wykorzystanie tego¿ s³owa lub konceptu w ¶wiecie pierwszego wieku n.e. Ale zanim tego dokonamy, przyjrzyjmy siê bli¿ej kontekstowi, w którym wystêpuje interesuj±cy nas tekst.

Werset 16 mówi o umiejscowieniu znaku - na czole lub na prawej d³oni. Ksiêga Objawienia nie mówi o d³oni jako miejscu jakiegokolwiek innego znaku jak tylko znamieniu bestii. Czo³o natomiast jest miejscem nie tylko na znak bestii, ale jest równie¿ u¿yte jako miejsce pieczêci Bo¿ej dla tych, którzy odrzucili znamiê bestii (7:3; 9:4). Czo³o by³o tak¿e miejscem, na którym by³o „imiê“. Tak wiêc czo³o i rêka „u¿yte s± w Objawieniu Jana jako lokalizacja znaków, które wskazuj± na przynale¿no¶æ do jednej z dwóch przeciwnych sobie si³. »Wspó³za-wodnictwo« miêdzy tymi si³ami o »czo³a« i »d³onie« ludzi jest pokazane poprzez dy-skusjê autora nad sposobami wykorzystywanymi do zdobycia popleczników“ [2].

Czytaj±c nasz fragment Apokalipsy mo¿na siê zastanawiaæ, do czego nawi±zywa³ autor ksiêgi pisz±c o znaku/znamieniu na czole lub na rêce? Czy by³o co¶ w ¶wiecie pierwszego wieku albo w odleg³ej historii, o czym my¶la³ Jan pisz±c te s³owa? Jest kilka opinii na ten temat. Niektórzy uwa¿aj±, i¿ pieczêæ Boga umieszczona na czo³ach Jego na¶ladowców mo¿e odzwierciedlaæ z³oty diadem umieszczony na czole Aarona z wygrawerowanymi s³owami: Po¶wiecony dla Pana (2 M 28:36-38). Inni widz± w tym nawi±zanie do nakazu Boga, by Izraelici zawi±zywali sobie Torê na rêkach i na czole. 2 M 13:9 mówi: Bêdzie to dla ciebie znakiem na rêce i przypomnieniem miêdzy oczami, aby prawo Pana by³o w ustach twoich. W 5 M 11:18 jest napisane: We¼cie przeto sobie te moje s³owa do serca i duszy. Przywi±¿cie je sobie jako znak na rêku. Niech one bêd± wam ozdob± miêdzy oczami. Podobne s³owa znajduj± siê w 2 M 13:16 i 5 M 6:8. W tych tekstach mo¿na zauwa¿yæ, ¿e „czo³o” reprezentuje ideologiczne oddanie siê cz³owieka, a „rêka” symbolizuje praktyczne dzia³anie, codzienne ¿ycie wyp³ywaj±ce z tej ideologii. U¿ywaj±c tej w³a¶nie symboliki mo¿na powiedzieæ, ¿e „znamiê bestii na czo³ach i na rêkach jego czcicieli odnosi siê do ich lojalnego, ci±g³ego i ca³kowitego oddania siê jemu” [3].

W Ezechiela 9:2-6 mê¿czyzna odziany w lnian± szatê mia³ przej¶æ przez Jerozolimê i nakre¶liæ znak na czo³ach tych, którzy wzdychali i biadali nad wszystkimi obrzydliwo¶ciami pope³nianymi w tym mie¶cie. Nastêpnie Bóg powiedzia³ do pozosta³ych: Id¼cie za nim po mie¶cie i zabijajcie! Niech oczy wasze nie znaj± wspó³czucia ni lito¶ci! Starca, m³odzieñca, pannê, niemowlê i kobietê wybijajcie do szczêtu! Nie dotykajcie jednak ¿adnego mê¿a, na którym bêdzie ów znak. Zacznijcie od mojej ¶wi±tyni! Bóg wiêc chroni³ tych, którzy mieli Jego znak na czole.

Roloff w swoim komentarzu do Apokalipsy Jana uwa¿a, i¿ Bo¿ym znakiem nak³adanym na chrze¶cijan jest chrzest. „Ludzie poddaj± siê pod panowanie imieniu Jezusa Chrystusa przez ten widoczny znak. Jego panowanie mo¿e byæ interpretowane graficznie jako pieczêæ na czo³ach tych, którzy s± Bo¿± w³asno¶ci±“ [4]. Je¶li Jan rzeczywi¶cie uwa¿a³ chrzest za „znak“, wówczas móg³ on równie¿ my¶leæ o podobnym widocznym i konkretnym wyrazie lojalno¶ci wobec bestii.

Autor Objawienia nie musia³ jednak nawi±zywaæ do starotestamentowych tekstów mówi±cych o znaku. Powszechnie znana w¶ród spo³eczno¶ci ¿ydowskiej by³a historia zapisana w 3 Ksiêdze Machabejskiej, która jest datowana na pierwszy wiek przed nasz± er±. Historia ta mówi o królu Ptolemeuszu próbuj±cym zmusiæ ¯ydów do zaakceptowania kultu Dionizosa. W 3 Ksiêdze Machabejskiej 2:28-32 czytamy:

„»Nikt z tych, którzy nie z³o¿yli ofiary, nie mo¿e wej¶æ do ich ¶wi±tyñ. Wszyscy ¯ydzi maj± byæ poddani rejestracji odno¶nie podatku i statusu niewolników. Ci, którzy siê temu przeciwstawi±, maj± byæ si³± zabrani i zabici. Ci, którzy siê zarejestruj±, maj± byæ tak¿e ogniem naznaczeni na ich ciele li¶ciem bluszczu - symbolem Dionizosa i maj± byæ zredukowani do ich poprzedniego ograniczonego statusu«. Aby nie ukazaæ siê jako wróg wszystkich, pod spodem napisa³: »Ale je¶li kto¶ z nich woli przy³±czyæ siê do tych, którzy zostali wtajemniczeni, ten otrzyma takie samo obywatelstwo jak inni Aleksandryjczycy«.

Niektórzy, z widoczn± pogard± wobec ceny wyegzekwowanej za utrzymanie religii ich miasta, z ochot± oddali siebie, gdy¿ oczekiwali poprawienia swojej reputacji przez ich przysz³y zwi±zek z królem. Ale wiêkszo¶æ dzia³a³a stanowczo z odwa¿nym duchem i nie porzucili swojej religii, ale p³ac±c pieni±dze w zamian za ¿ycie, w skryto¶ci usi³owali ocaliæ siê przed spisem“.

Je¶li Jan zna³ tê historiê, móg³ on u¿yæ okre¶lenia „znamiê“ jako analogii do symbolu na³o¿onego na ¯ydów, którzy zaczêli wyznawaæ Dionizosa. Ci, którzy mieli znak Dionizosa, cieszyli siê ro¿nymi przywilejami. „Ptolemeusz obieca³ obywatelstwo (zamiast niewoli), jak równie¿ finansowe korzy¶ci dla tych, którzy czcili Dionizosa (zwolnienie z podatku) [5].

Psalmy Salomonowe, ¿ydowska ksiêga apokaliptyczna z I w. p.n.e., która w pewnym stopniu wp³ynê³a na spo³eczno¶æ ¿ydowsk± jak i chrze¶cijañsk± [6], tak¿e u¿ywa konceptu „znamienia“. W Psalmie 15:6 czytamy, ¿e Bo¿y znak jest na sprawiedliwych dla ich zbawienia. Pó¼niej nastêpuje krótki opis znaczenia zbawienia, po czym jest czê¶æ po¶wiêcona grzesznikom. W ¶rodku tej czê¶ci pada stwierdzenie: „Oni bêd± pokonani przez do¶wiadczonych w wojnie, gdy¿ na ich czo³ach jest znak destrukcji (…), ich nieprawe uczynki bêd± pod±¿aæ za nimi w dó³, do Hadesu“ (15:9-10).

Niektórzy uwa¿aj±, i¿ „znamiê bestii“ odnosi siê do pieniêdzy. S³owo t³umaczone jako „znamiê“ dotyczy³o m.in. wizerunku cesarza na monecie. Ta opcja mo¿e byæ poparta argumentem, ¿e obraz na monetach odzwierciedla³ kult cesarza. Na przyk³ad monety w czasie Nerona pokazywa³y go w promienistej koronie, czêsto ³±czonej z bosko¶ci± [7]. Religia rzymskiego imperium by³a blisko powi±zana z ekonomi± i statusem spo³ecznym.

Inn± mo¿liwo¶ci± jest to, ¿e Jan nawi±zywa³ do zwyczajów ludów barbarzyñskich, które u¿ywa³y tatua¿u dla oznaczenia statusu [8]. Czasem, w niektórych kultach orientalnych tatua¿e by³y oznak± oddania (np. czciciele Cybelii i Attis byli „zapieczêtowani“ tatua¿ami) [9]. Naznaczanie czó³ by³o u¿ywane jako kara dla zbieg³ych niewolników. Staro¿ytny poeta Petroniusz pisze w swoim „Satiriconie“ nastêpuj±ce s³owa: „Niech ogoli nie tylko wasze g³owy, ale natychmiast tak¿e brwi. Potem ja wypiszê litery na waszych czo³ach, aby wygl±da³o tak, jakby¶cie byli naznaczeni kar±“ [10].

Niezale¿nie od tego, jaki rodzaj znamienia mia³ Jan na my¶li, zdaje siê, ¿e jest to raczej figura stylistyczna i nie powinno siê go interpretowaæ dos³ownie. Blu¼niercze imiona na g³owie bestii wskazuj± na jej „roszczenia do ziemskiego Boskiego królestwa. Podobnie powiedzenie, i¿ czciciele bestii maj± jej imiê wypisane na ich g³owach, jest podkre¶leniem faktu, ¿e oddaj± ho³d roszczeniom bestii co do Boskiego królestwa“ [11].

Pozostaje jednak pytanie, co Jan mia³ na my¶li pisz±c, ¿e znamiê jest imieniem lub numerem bestii i ¿e jest to liczba cz³owieka, czyli 666? Na pocz±tku zobaczmy, do czego dok³adnie odnosi siê ta liczba. Wallace, w swym podrêczniku do greki uwa¿a, i¿ w naszym kontek¶cie s³owo przet³umaczone jako „cz³owiek“ ma charakter rodzajowy i powinno byæ przet³umaczone jako „ludzko¶æ“ albo „rodzaj ludzki“. Przet³umaczenie tego jako „cz³owiek” jest gramatycznie dopuszczalne, ale nie jest to prawdopodobna opcja, gdy¿ „liczba“ jest rze-czownikiem okre¶lonym, podczas gdy „cz³owiek“ jest nieokre¶lony. Poza tym s³owo „cz³owiek“, w charakterze rodzajowym, by³o ju¿ u¿yte w Obj 16:18, co tak¿e wspiera argument, i¿ 666 jest liczb± ludzko¶ci a nie jednostki [12].

To ostatnie spostrze¿enie mog³oby pomóc w wyeliminowaniu niektórych z propozycji odno¶nie znaczenia liczby bestii, gdyby nie to, ¿e liczba cz³owieka/rodzaju ludzkiego mo¿e miêæ charakter reprezentacyjny. To oznacza, ¿e mog³aby byæ to liczba najwspanialszej istoty ludzkiej, która istnia³a w danym czasie. W takim przypadku liczba mog³aby siê odnosiæ do jednostki, która reprezentowa³aby ca³± ludzko¶æ.

Zanim przejdziemy do historycznego przegl±du ró¿nych „rozwi±zañ” znaczenia liczby 666, warto powiedzieæ, i¿ rozwa¿any werset i liczba zosta³y rozdmuchane do niewiarygodnych proporcji. Biblia wspomina tê liczbê w powi±zaniu z besti± tylko raz (poza tym wersetem 666 jest wspomniane jeszcze 3 razy: w 1 Krl 10:14 i 2 Kron 9:13 - tekstach mówi±cych o rocznych dochodach Salomona wynosz±cych 666 talentów z³ota, oraz w Ezd 2:13, który mówi o 666 osobach z klanu Adonikama, którzy powrócili do Izraela). Jednak ten jeden raz wystarcza niektórym, by doj¶æ do takiej skrajno¶ci, by stwierdziæ, ¿e „proroctwo o znamieniu bestii jest jednym z najwa¿niejszych przepowiedni w ca³ej Biblii. To nie tylko dlatego, ¿e proroctwo to jest szeroko znane w sekularnym ¶wiecie, ale poniewa¿ jest proste i jasne” [13]. To „proste i jasne” proroctwo, wed³ug autorów tego stwierdzenia, mówi o skanerach, chipach i o bezgotówkowym spo³eczeñstwie, które ma spe³niæ to proroctwo. Jednak dla innych interpretatorów sprzed 1980 „bezgotówkowe spo³eczeñstwo“ nie by³o ¿adnym warunkiem koniecznym do spe³nienia tego proroctwa.

Jedn± z najstarszych interpretacji tego wersetu jest to, i¿ liczba odnosi siê do Nerona, który rz±dzi³ Rzymem w latach 54-68 n.e. Wiêkszo¶æ zgadza siê, ¿e liczba 666 jest numerycznym ekwiwalentem wyra¿enia „cesarz Neron”. Przy u¿yciu rzadko spotykanej greckiej formy imienia Neron (z koñcowym „n”) i po przeliterowaniu wyra¿enia na hebrajski i pó¼niej zamienieniu liter na odpowiadaj±ce im liczby i ich podsumowaniu otrzymamy 666. Jednak przy u¿yciu normalnej greckiej formy imienia Neron (bez koñcowego „n”) otrzymamy liczbê 616. Równie¿ ³aciñska forma tego wyra¿enia przeliterowana na hebrajski daje po dodaniu 616. Ciekawym jest fakt, i¿ czê¶æ manuskryptów, w tym tak¿e C - g³ówny rêkopis do ksiêgi Objawienia, podaje w naszym wersecie tak± w³a¶nie liczbê - 616. Bibli¶ci zwykle odrzucaj± to jako zmianê tekstu, by dopasowaæ go do idei, ¿e Neron by³ Antychrystem. Ten consensus mo¿e siê jednak wkrótce zmieniæ ze wzglêdu na nowo odkryty manuskrypt, który jest datowany na trzeci wiek, co by go czyni³o najstarszym znanym nam rêkopisem ksiêgi Objawienia [14]. Zgodno¶æ tego wariantu z manuskryptem C czyni liczbê 616 bardzo prawdopodobn±.

Neron rzeczywi¶cie jest bardzo dobrym kandydatem na Antychrysta w ksiêdze Objawienia. Krodel wykazuje, i¿ 1) Neron pasuje do kontekstu rozdzia³ów 13 i 17, gdzie najprawdopodobniej u¿yta jest w³a¶nie historia Nerona; 2) wyja¶nia to liczbê 616 w ro¿nych manuskryptach; 3) numeryczny odpowiednik greckiego s³owa „bestia” jest równie¿ równy 666 [15].

S± jednak pewne problemy z t± opcj±. Identyfikacja Nerona zak³ada znajomo¶æ odpowiedników liczbowych i jêzyka hebrajskiego u greckojêzycznych czytelników. Równie¿ wybranie tytu³u „cesarz“ z ca³ej gamy innych mo¿liwych tytu³ów i t³umaczenie tego na hebrajski rodzi podejrzenie, czy aby nie zachodzi tu próba wt³oczenia znaczenia w konkretn± formê. Zdaje siê, i¿ taka próba idzie za rad± Salmona, który poda³ 3 zasady dla komentatorów, co zrobiæ, aby jakiekolwiek imiê równa³o siê liczbie 666. Te regu³y to: [16]

1) je¿eli imiê w³asne nie wynosi 666, dodaj tytu³;

2) je¿eli po podsumowaniu w grece dane wyra¿enie nie wynosi, ile chcemy, wówczas spróbuj w hebrajskim albo w ³acinie;

3) nie b±d¼ zbyt drobiazgowy odno¶nie nie¶cis³o¶ci literowych.

Problem w tym, ¿e wiele imion mo¿e byæ zmienionych na po¿±dan± liczbê, ale po¿±dana liczba nie mo¿e byæ zamieniona na imiê. Dlatego te¿ niektórzy, tacy jak Moyise, widz± liczbê jako alegoriê. Wed³ug niego liczba ma symboliczne znaczenie, wiêc nie ma sensu niczego obliczaæ [17]. Wszystkie liczby w ksiêdze maj± charakter metaforyczny czy symboliczny (24 starców, 7 pieczêci, 144.000 Izraelitów, trzy i pó³ roku, 2 ¶wiadków, 7 g³ów, 10 rogów), wiêc czemu 666 mia³oby byæ inne. Ten argument poparty jest te¿ faktem, i¿ po wydarzeniach w rozdziale 13 nastêpuje wizja 144.000 ¶wiêtych z boskimi imionami na ich czo³ach. Je¿eli ta wizja jest symboliczna, to dlaczego wcze¶niejsza by tak± byæ nie mia³a? £±cz± je pewne istotne elementy wspólne, jak na przyk³ad imiona zapisane na czo³ach. Równie¿ je¶li liczba mia³aby byæ liczona wed³ug greckich czy hebrajskich literowych odpowiedników, to dlaczego Jan nie poinformowa³ o tym swoich czytelników, jak to czyni³ przy innych okazjach (np. 9:11; 16:16)? [18] Strach przed prze¶ladowaniem nie jest tu wystarczaj±cym argumentem.

Przyjmuj±c jednak, i¿ liczba w tym kontek¶cie ma alegoryczne znaczenie, trzeba wyja¶niæ wyzwanie Jana dla tych, którzy maj± rozum. Beale sugeruje, ¿e odniesienie siê do m±dro¶ci i zrozumienia potrzebnych do pojêcia liczby bestii jest sugesti± odno¶nie dwóch podobnych s³ów w hebrajskim u¿ytych razem w ksiêdze Daniela 11-12. W tym tek¶cie, m±dro¶æ jest potrzebna, by zrozumieæ czasy ostateczne, aby nie byæ zwiedzionym. Je¶li rzeczywi¶cie jest to nawi±zanie do Daniela, to u¿ycie s³ów „m±dro¶æ“ i „rozum“ (lub inaczej umys³, rozró¿nienie) oznacza rozró¿nienie w rzeczach duchowych, a nie proste liczenie. Równie¿ symbolika liczby 666 mo¿e wskazywaæ na niedoskona³o¶æ w porównaniu do doskona³o¶ci liczby siedem. Michaels w swoim komentarzu, prezentuje za Hendricksenem definicjê tej liczby: „pora¿ka goni pora¿kê“ [19].

Jest jeszcze inna mo¿liwo¶æ rozumienia tej liczby. Kilku komentatorów widzi j± jako wskazówkê odno¶nie d³ugo¶ci trwania rz±dów bestii, ale ta opcja nie znajduje zbyt wielu adwokatów.

Patrz±c na ten ca³y wachlarz mo¿liwych opcji i rozwi±zañ, mo¿na by by³o oczekiwaæ, ¿e chrze¶cijanie wezm± sobie do serca radê Jana zapisan± w Obj 13:10: „Tu siê okazuje cierpliwa wytrwa³o¶æ i wiara ¶wiêtych“. Historia pokazuje, ¿e to w³a¶nie tej cierpliwej wytrwa³o¶ci brakuje chrze¶cijanom. W ka¿dym wieku, w ka¿dym pokoleniu, jest grupa „proroków czasów ostatecznych”, którzy widz± nieodwo³alny koniec czasów w swoim pokoleniu. Znajduj± oni sobie wspó³czesn± im osobê, która politycznie, religijnie lub spo³ecznie jest ich przeciwnikiem i tworz± dowody na to, i¿ ta osoba jest Antychrystem. Ko¶ció³ Rzymskokatolicki i papiestwo by³o przez d³ugi czas g³ównym podejrzanym w tym polowaniu na Antychrysta. Oczywi¶cie pogl±d ten by³ prawie wy³±cznie wspierany przez stronê protestanck±. Ten trend rozpocz±³ siê od na¶ladowców Wycliffe'a i Husa [20], a pó¼niej znalaz³ tak¿e swój wyraz w wieku XVII, w Konfesji Westminsterskiej, która formalnie uto¿samia papie¿a z Antychrystem (25.6). Ale przecie¿ nie ma Antychrysta bez 666. Zadanie nie by³o trudne. Poni¿ej znajduj± siê przyk³ady zaczerpniête z jednej ze stron internetowych [21], które pokazuj±, jak ³atwo mo¿na „usidliæ“ Ko¶ció³ Rzymskokatolicki w pu³apkê 666.

W staro¿ytnej grece s³owo okre¶laj±ce cz³owieka mówi±cego ³acin± brzmi: „lateinos”, co wed³ug greckich odpowiedników liczbowych daje nam 666 (l=30; a=1; t=300; e=5; i=10; n=50; o=70; s=200) [22]. Oczywi¶cie ³acina jest oficjalnym jêzykiem Watykanu, co wed³ug czê¶ci ludzi, mo¿e wskazywaæ na powi±zanie z Antychrystem. Podobnie inne wyra¿enia rzekomo okre¶laj±ce Ko¶ció³ Rzymskokatolicki, takie jak np. „królestwo ³aciñskie“, „ko¶ció³ w³oski“, daj± nam sumê 666. Tak¿e zwroty ³aciñskie pozwalaj± na podobne dzia³anie. Okre¶lenie „Vicarius Filii Dei” u¿ywane w stosunku do papie¿a, po podsumowaniu liczbami rzymskimi daje nam wymagan± liczbê. Podobnie jest z okre¶leniami „Kapitan kleru” i „Wikary dworu”. Takie samo dzia³anie w jêzyku hebrajskim pozwala na uzyskanie „szóstkowych wyników” przy wyra¿eniach „królestwo rzymskie” i „Rzymianin”.

Niestety takie kalkulacje nie s± tylko fenomenem przesz³o¶ci. Autorzy cytowanej strony internetowej podsumowuj± swoj± prezentacjê s³owami: „Te powi±zania 666 w grece, ³acinie i hebrajskim s± tylko ma³±, ale jak¿e wa¿n± wskazówk±, ¿e papiestwo to AntyChryst (sic) i bestia z morza z Objawienia Jana 13”.

Ko¶ció³ Rzymskokatolicki nie by³ jednak jedyn± grup± oskar¿an± o bycie Antychrystem. Jak wykaza³ Boyer, bardzo czêstym odpowiednikiem bestii by³ Zwi±zek Radziecki. W ostatnich latach natomiast Unia Europejska i Irak czêsto maj± ten w±tpliwy przywilej bycia zidentyfikowanym jako apokaliptyczna bestia. Interesuj±cym jest fakt, i¿ amerykañscy ewangeliczni chrze¶cijanie nie oszczêdzili nawet swoich w³asnych prezydentów w tym detektywistycznym zajêciu pod tytu³em „Kto jest Antychrystem”. We wczesnych latach sze¶ædziesi±tych kilku pisarzy twierdzi³o, ¿e uzyskuj±c na Konwencji Demokratów 666 g³osów, John F. Kennedy sta³ siê g³ównym pretendentem do tytu³u Antychrysta [23]. Wierzenie to by³o tak silne, ¿e w 1963 oczekiwano, ¿e podniesie siê on z trumny spe³niaj±c apokaliptyczne proroctwo o ¶miertelnie zranionej g³owie, która zosta³a cudownie uzdrowiona. W latach osiemdziesi±tych natomiast zauwa¿ono, ¿e Ronald Wilson Reagan to trzy imiona po sze¶æ liter czyli 6-6-6. Dodatkowo mieszka³ on w kalifornijskiej posiad³o¶ci pod numerem 666, który pó¼niej zosta³ zmieniony na pro¶bê prezydenta na 668 [24].

KONKLUZJA

Chrze¶cijanie, których religia ma w du¿ej czê¶ci charakter eschatologiczny, s± bardzo podatni na manipulacjê. Ka¿da apokaliptyczna teoria ³atwo znajdzie w chrze¶cijañskich wspólnotach swoich wyznawców. To, w po³±czeniu z normalnym ludzkim pragnieniem, by byæ kim¶ szczególnym, by ¿yæ u progu koñca ¶wiata, by byæ tym ostatnim pokoleniem, jak i z³a interpretacja biblijna, skutkuje powstaniem bardzo niebezpiecznej mikstury. Ta mikstura nie tylko popycha ludzi do poszukiwania Antychrysta, ale tak¿e sprawia, i¿ boj± siê oni nowej technologii. Karty kredytowe, chipy, kody kreskowe, skanery, Internet - to wszystko stanowi dla nich zagro¿enie. Mo¿na tu zobaczyæ te¿ trochê hipokryzji. Z jednej strony ci chrze¶cijanie g³osz±, ¿e ¿yj± w czasach ostatecznych i ¶piewaj± o tym radosne pie¶ni, z drugiej jednak strony próbuj± ze wszystkich si³ opó¼niæ przyj¶cie Antychrysta, wydarzenie, które wed³ug nich musi nadej¶æ przed koñcem ¶wiata.

Ciekawym te¿ jest to, ¿e to znamiê bestii, a nie znamiê Boga, sta³o siê „jednym z najwa¿niejszych proroctw w ca³ej Biblii”, odwracaj±c uwagê ludzi od rzeczywistych problemów ku spekulacji odno¶nie warto¶ci liczbowych imion i znaczenia liczby 666. Zdaje siê, ¿e taka sytuacja bêdzie wiecznie trwaæ w ciele Chrystusa a¿ do Jego przyj¶cia, gdy¿ zawsze znajdzie siê kto¶, kto uwa¿a, ¿e zna w³a¶ciw± odpowied¼ na to, co Bóg postanowi³ w pe³ni nie objawiæ swemu Ko¶cio³owi.

PS. Wyobra¼nia ludzka nie zna granic. W poszukiwaniu znaczenia 666 obliczono, ¿e Biblia ma 1189 rozdzia³ów, czyli 66 x 18 (czyli 6+6+6) + 1, czyli jest o 1 przesuniêta od samych szóstek. 666. rozdzia³ Biblii to Kzn 7, gdzie ju¿ pierwszy werset mówi o imieniu. 666. s³owo Nowego Testamentu, ponumerowane alfabetycznie, to „pustka” (oczywi¶cie chodzi o brak Ducha ¦wiêtego).

W kodzie ASCII wyra¿enie „¦wiêta Biblia”, napisane w jêzyku angielskim, daje 666. To oznacza, ¿e nie mo¿na stawiaæ Biblii przed Bogiem.

Licz±c od ty³u co 6 literê w angielskim alfabecie otrzymamy wyra¿enie „jestem tobie winien“ (IOU - I owe you), co jest ostrze¿eniem, by nie wpa¶æ w d³ugi.

Podobnych przyk³adów radosnej twórczo¶ci niektórych chrze¶cijan jest mnóstwo, a gdyby mia³y byæ spisane jedno pod drugim, mniemam, ¿e i ca³y ¶wiat nie pomie¶ci³by tego, co mo¿na by tu by³o napisaæ.

1 Niektóre manuskrypty maj± „i“ zamiast „lub“, ale nie s± one znacz±ce. Takie wyra¿enie jest u¿yte tak¿e w Obj 20:4.

2 V.A. Cruz, The Mark of the Beast; A Study of caragma in the Apocalypse, Academische Pers N.V., Asterdam 1975; 73.

3 G.K. Beale, The Book of Revelation; A Commantary on the Greek Text, NIGTC, Eerdmans, Grand Rapids, 1999; 717.

4 J. Roloff, The Revelation of John; A Continental Commentary, Fortress Press, Minneapolis, 1993, 164.

5 J.N. Kraybill, Imperial Cult and Commerce in John's Apocalypse, JSNT, Supplement Series 132, 136.

6 Ksiêga by³a w³±czona do kanonu Codex Alexandrinus.

7 Ibid., 138.

8 Xenophon, Anabasis 5.4.32.

9 E.A. Judge, The Mark of the Beast, Revelation 13:16, Tyndale Bulletin 42.1(1991), 160.

10 T. Wiedemann, Greek and Roman Slavery, Croom Helm, London, 1981; 218.

11 Beale, 716.

12 D.B. Wallace, Greek Grammar Beyond the Basics, Zondervan, Grand Rapids, 1996, 254.

13 P. Lalonde, P. Lalonde, Racing toward the Mark of the Beast, Harvest House Publishers; Eugene, 1994; 195. Autorzy s± tak¿e twórcami programu telewizyjnego „Ten tydzieñ w biblijnym proroctwie“ i s± wydawcami gazety i czasopisma.

14 Dane otrzymane od dr. D. Wallace. Manuskrypt jest obecnie przechowywany w Oksfordzie.

15 R.H. Mounce, The Book of Revelation; Revised, (NICNT) Eerdmans, Grand Rapids, 1998; 262.

16 G. Salmon, Historical Introduction, 230-1 cytowany w Beale, 721.

17 S. Moyise, The Old Testament in the New, Continuum, London-New York, 2001, 129.

18 Hailey, Revelation, 298 cytowany w Beale, 721.

19 J.R. Michaels, Revelation, IVP NT Series, IVP, Downers Grove, 1997.

20 Niektórzy argumentuj±, i¿ taki pogl±d powsta³ ju¿ w IV wieku. Hilary, biskup Pointers naucza³, ¿e Antychryst wywodziæ siê bêdzie z Ko¶cio³a. Jednak trudno by udowodniæ, ¿e by³o to rozpowszechnione wierzenie, raczej tylko opinia tego w³a¶nie biskupa. (P. Boyer, When Time Shall Be No More; Prophecy Belief in Modern American Culture, Belknap, Harvard, 1995; 273-4).

21 [link widoczny dla zalogowanych] z dnia 02.05.2000.

22 Numeryczne ekwiwalenty greckich liter dostepne s± m.in. w Encyclopedia Britannica pod haslem „Languages of the World“.

23 Boyer, 275.

24 Ibid., 276.

Artyku³ pochodzi z miesiêcznika S³owo Prawdy


Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w Kozach Strona G³ówna -> Religia / Felietony Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach

fora.pl - za³ó¿ w³asne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin