Forum Forum Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w Kozach  Strona G³ówna Forum Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w Kozach
Forum dla wszyskich obecnych i by³ych cz³onków oraz sympatyków Oazy w Kozach
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Komentarz do Sekwencji o Duchu ¦wiêtym

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w Kozach Strona G³ówna -> Religia / Felietony
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Mleko
Administrator
Administrator



Do³±czy³: 31 Pa¼ 2007
Posty: 830
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 15 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: z Chabrowej :P
P³eæ: Mê¿czyzna

PostWys³any: Nie 10:49, 07 Gru 2008    Temat postu: Komentarz do Sekwencji o Duchu ¦wiêtym

Przyb±d¼ Duchu ¦wiêty - jak mo¿na przywo³aæ wiatr? Symbolem Ducha ¦wiêtego jest wiatr. Nikodem, pytaj±c, co ma zrobiæ, by wej¶æ do królestwa Bo¿ego, my¶la³, ¿e otrzyma jak±¶ konkretn± odpowied¼. Tymczasem us³ysza³: Wiatr wieje tam, gdzie chce, i szum jego s³yszysz, lecz nie wiesz, sk±d przychodzi i dok±d pod±¿a. Tak jest z ka¿dym, który narodzi³ siê z Ducha (J 3,8). Dlatego pro¶ba: „Przyb±d¼ Duchu ¦wiêty!” bêdzie pro¶b±: przyb±d¼ pod postaci± wichru! Wichru Mi³o¶ci i mocy, wichru, o którym nie wiemy, sk±d pochodzi: „Przyb±d¼ z kierunku, który Ty sam wybierzesz!”. Byæ mo¿e poczujemy to tylko sercem, naszym ludzkim sercem.

Ze¶lij z nieba wziêty - przestrzeñ nieba jest symbolem obecno¶ci Bo¿ej, w Biblii Pan Bóg jest zawsze gdzie¶ wysoko w niebie.

¦wiat³a Twego strumieñ - Duch ¦wiêty, który od Ojca i Syna pochodzi, od Ojca i Syna bierze ¶wiat³o i to nie jaki¶ b³ysk, ale ca³y strumieñ ¶wiat³a, tajemniczej wiedzy. S± to wszystkie dary Ducha ¦wiêtego: dar m±dro¶ci, dar rozumu, dar rady, dar wiedzy - przychodz± do nas jako promieñ ¶wiat³a. W praktyce oznacza to, ¿e dla ka¿dego z nas, niezale¿nie, czy jest zakonnikiem, cz³owiekiem ¶wieckim, samotnym czy ¿onatym, pewne rzeczy stan± siê jasne. Rozmowy z dzieæmi, rozmowy z kolegami, homilie stan± siê inne, przeniknie je blask ¶wiat³a Ducha ¦wiêtego. Otrzymamy g³êbokie zrozumienie spraw wiary. Jest to dar bardzo wyra¼ny, nie do pomylenia. Maj± go bardzo czêsto ludzie pro¶ci. Nie wiedz±, co to jest, ale wiedz±, ¿e tego do¶wiadczaj±.

Przyjd¼ Ojcze ubogich. Dawco darów mnogich - do kogo On przychodzi? Bóg staje siê Ojcem tam, gdzie kto¶ uwa¿a siê za bardzo biednego. Mo¿na powiedzieæ, ¿e w pewnym sensie Duch Ojca pomija bogatych, bo ich ojcem jest pieni±dz, a nie Bóg. Dlatego cz³owiek bogaty bêdzie pozbawiony mnogich darów, które to dary otrzyma ubogi. S± to tajemnicze dary, które ujawniaj± siê w zale¿no¶ci od ró¿nych potrzeb duchowych cz³owieka: dar m±dro¶ci, dar rozumu, pobo¿no¶ci. Te ró¿ne dary pojawi± siê w ró¿nych dziedzinach ¿ycia: np. w wychowaniu dzieci,
w duszpasterstwie itp. Dary te nie s± wyliczone do koñca i s± bardzo ró¿norodne. S± dane cz³owiekowi ubogiemu z bogactwa samego Boga na tyle, na ile on bêdzie chcia³ je otrzymaæ w swoim ubóstwie. Jednak¿e nie odbywa siê to automatycznie, ale dokonuje siê poprzez sumienie, bo w hymnie ¶piewamy:

Przyjd¼ ¦wiat³o¶ci sumieñ - kiedy wiêc przywo³ujemy Ducha ¦wiêtego, nie tylko przychodzi On do nas ze swoimi darami, ale tak¿e o¶wieca nasze sumienia, czyli pokazuje nam, co jest dobrem, a co z³em w naszym ¿yciu ¶wieckim czy zakonnym. Z³o bêdzie nam siê ukazywa³o jako ciemno¶æ w naszym ¿yciu, a to, co dobre, bêdzie roz¶wietlone jasno¶ci± Syna Bo¿ego. ¦wiat³o Ducha ¦wiêtego o¶wieci ca³e wnêtrze cz³owieka, nie tylko poszczególne my¶li.

O Najmilszy z go¶ci - Duch ¦wiêty w momencie kiedy przychodzi, daje nam poczucie s³odyczy i rado¶ci serca.

S³odka serc rado¶ci, s³odkie orze¼wienie - nie jest to s³odycz otêpiaj±ca, która mo¿e siê znudziæ, ale jest to orze¼wienie. Dzia³anie Ducha ¦wiêtego nigdy nie wp³ywa na cz³owieka otêpiaj±co, pozbawiaj±c go ¶wiadomo¶ci albo samokontroli. Nigdy nie jest manipulacj± w ¿adnym sensie; jest to o¿ywczy powiew, który daje cz³owiekowi trze¼wo¶æ.
W pracy Ty¶ och³od±, w skwarze ¿yw± wod± - ¿ywa woda jest symbolem ¿ycia na pustyni. Woda, która niesie och³odê na przyk³ad tam, gdzie jest ¿ar namiêtno¶ci, dotycz±cych szczególnie spraw popêdowych, ob¿arstwo, pijañstwo i inne.

W p³aczu utuleniem - kiedy¶ w mojej rodzinie bardzo rozpaczano po czyjej¶ ¶mierci i wtedy pewien bardzo m±dry jezuita, powiedzia³, ¿e jest to ¿al pogañski. Dla chrze¶cijanina p³acz mo¿e byæ przepe³niony ¿alem, ale nie jest to ¿al rozpaczy, tylko ¿al nadziei. Inny jest ¿al, kiedy wydaje mi siê, ¿e straci³em kogo¶ bezpowrotnie, a inny kiedy wiem, ¿e kiedy¶ siê spotkamy. Wtedy Duch ¦wiêty jest Tym, który przynosi nam utulenie w p³aczu. Wierzymy, ¿e mo¿emy wezwaæ Ducha ¦wiêtego, który bêdzie Pocieszycielem.

¦wiat³o¶ci naj¶wiêtsza - w ¿yciu wewnêtrznym s± ró¿ne ¶wiat³a i ró¿ne o¶wiecenia, pisz± o tym mistycy. Szczególnie Ko¶ció³ wschodni mocno wierzy, ¿e ¶wiêty to ten, który chodzi w ¶wiat³o¶ci, bo stan ³aski jest w³a¶nie ¶wiat³em duszy i to naj¶wiêtszym ¶wiat³em.

Serc wierz±cych wnêtrza poddaj swej potêdze - ¶wiat³o¶æ ta dotyka najg³êbszego wnêtrza cz³owieka, tam, gdzie Bóg stwarza go jakby od ¶rodka, w g³êbi serca cz³owieka, tam, gdzie Bóg dotyka go swoj± ³ask±. Mistyka zachodnia, szczególnie ¶w. Jan od Krzy¿a, du¿o mówi o dotkniêciach Bo¿ych. Duch ¦wiêty dotykaj±c serca cz³owieka, objawia swoj± potêgê, która jest przeciwieñstwem zniewolenia. Tylko Duch ¦wiêty mo¿e wyraziæ nieskoñczon± wszechmoc, a jednocze¶nie nies³ychan± ³agodno¶æ. Jest to Boska jedno¶æ ³±cz±ca w sobie moc i czu³o¶æ.

Bez Twojego tchnienia, có¿ jest w¶ród stworzenia? Jeno cierñ
i nêdze
- wierzymy, ¿e tchnienie Boga stwarza ¿ycie. Mówi o tym pierwszy rozdzia³ Ksiêgi Rodzaju. Bez stwórczego tchnienia Boga nie ma ¿ycia Bo¿ego, a bez ¿ycia Bo¿ego zostaje tylko cierñ i nêdze. Bez tchnienia Ducha ¦wiêtego, bez ¿ycia ³aski, cz³owiek jest pogr±¿ony w nêdzy duchowej: „jeno cierñ i nêdze”. I chocia¿ mo¿e posiadaæ du¿o pieniêdzy i prowadziæ bardzo wygodne ¿ycie, w pewnym momencie pojawi siê uczucie jakiego¶ niedosytu.

Obmyj, co nie¶wiête - tylko anio³owie s± czy¶ci w oczach Pana. Cz³owiek w kontakcie z Duchem ¦wiêtym widzi swoj± grzeszno¶æ, swoj± nie¶wiêto¶æ i prosi Go, aby zechcia³ go obmyæ. Woda jest symbolem Ducha ¦wiêtego i w Ewangelii wg ¶w. Jana czytamy, ¿e z boku Baranka wyp³ynê³a woda.

Osch³ym wlej zachêtê - gdzie s± osch³o¶ci, zniechêcenia ¿yciem ma³¿eñskim, zakonnym, prac± zawodow± - tam Duch ¦wiêty mo¿e nam udzieliæ swojej ³aski, przywróciæ chêæ wytrwania w ma³¿eñstwie, w zakonie, w pracy - mimo osch³o¶ci, które temu towarzysz±. Szczególnie dotyczy to osch³o¶ci w modlitwie. Duch ¦wiêty mo¿e wlaæ nam zachêtê i bêdziemy modliæ siê nie dlatego, ¿e jest nam przyjemnie z Panem Bogiem, ale dlatego, ¿e chcemy byæ Mu wierni.

Ulecz serca ranê - dzi¶ czêsto s³yszymy o zranieniach wewnêtrznych i potrzebie ich uleczenia. Cz³owiek sam z siebie nie potrafi tego zrobiæ, natomiast wierzymy, ¿e Duch ¦wiêty potrafi uleczyæ ranê serca.

Nagnij, co jest harde - wszelkie nasze pychy s± chyba dla Ducha ¦wiêtego trudn± przeszkod±, bo hardo¶æ ludzka jest bardzo nieustêpliwa, ale prosimy Go, by zechcia³ nagi±æ hardo¶æ i twardo¶æ naszych serc. Jak On to robi?

Rozgrzej serca twarde - mi³o¶ci± rozgrzewa serca twarde. To tak jak ze stal±, która nienagrzana, sztywna, ³atwo siê ³amie, gdy chcemy j± nagi±æ, a rozgrzana pozwala siê kszta³towaæ.

Prowad¼ zab³±kane - mi³o¶æ Ducha ¦wiêtego, która rozgrzewa ludzkie serca, staje siê te¿ naszym przewodnikiem, który prostuje nasze krzywe drogi i wyprowadza nas z naszego zagubienia, zab³±kania.

Daj Twoim wierz±cym, Tobie ufaj±cym - jest to pro¶ba o dary. Najpierw modlimy siê: „Przyjd¼ Duchu ¦wiêty!”, a potem prosimy Go o Jego dary.

Siedmiorakie dary - s± to dary wymieniane przez liturgiê Ko¶cio³a. Liczba siedem oznacza tu pe³niê, doskona³o¶æ, bo jak wiemy, darów Ducha ¦wiêtego mo¿e byæ wiêcej.

Daj zas³ugê mêstwa, daj wieniec zwyciêstwa, daj szczê¶cie bez miary - tym szczê¶ciem bez miary jest ¿ycie wieczne, do którego d±¿ymy i które jest naszym wieñcem zwyciêstwa.

Amen. Alleluja!


Joachim Badeni OP
- jest dominikaninem, jednym z inicjatorów Odnowy Charyzmatycznej w Polsce.


Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w Kozach Strona G³ówna -> Religia / Felietony Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach

fora.pl - za³ó¿ w³asne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin